Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het grootste verschil tussen een Intel en AMD processor?

Welke processor is een logische keus voor "huis, tuin en keukengebruik"?

5 maanden geleden
in: Hardware
1.8K
LeonardN
5 maanden geleden
Tegenwoordig voldoet bijna elke processor en die van een paar generaties terug voor huis tuin en keukengebruik. Ik weet niet of je kijkt naar een laptop of een desktop, maar je kan beter je budget noemen en een paar voorbeelden van wat je er mee wil gaan doen (vooral video kijken vs. vooral tekstgebaseerd) dan je druk maken om Intel vs AMD.
Je kan je haast beter richten op schermkwaliteit, bouwkwaliteit, etc van een laptop dan welke proc (AMD v Intel) er in zit.
Frencie
5 maanden geleden
Ik ga een Inspiron 16 Laptop (Dell) aanschaffen en moet een keuze maken tussen Intel of AMD. (vooral video kijken & fotobewerking)
LeonardN
5 maanden geleden
Kan je een link geven?
Frencie
5 maanden geleden
https://www.dell.com/nl-nl/shop/laptops/amd/spd/inspiron-16-5645-laptop/cn56403
LeonardN
5 maanden geleden
Ok dat doet dus je hele vraag teniet.
Het verschil tussen AMD en Intel is klein en sowieso vaag om uit te leggen aangezien ze beiden een hele range aan processoren hebben. MAAR jouw keuze beperkt zich tussen 4 specifieke processoren. Die vraag is in principe beter te beantwoorden. Fotobewerking is soms wat zwaarder, maar imo nooit zwaar genoeg om een veel duurdere uitgave te doen.
Ik zou dus meer kijken naar je budget dan naar de processor. De AMD Ryzen™ 7, 8840U optie lijkt me een mooie mix die ook bepaalde opties als 16GB vereist +1TB dus qua prijs/prestatie/waarde een mooie keuze.
Frencie
5 maanden geleden
@LeonardN: bedankt voor je reacties!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het grootste verschil lijkt mij dat het verschillende fabrikanten zijn. Zie het als Sony en Philips die allebei vergelijkbare producten maken / maakten.

Dit is een link naar een website waar ze de processoren vergelijken:
https://www.coolblue.be/nl/advies/vergelijk-de-amd-processoren.html
Hierin geven ze aan dat de Intel wat beter geschikt is voor kantoorwerk. Ik denk dat huis, tuin en keukengebruik onder kantoorwerk valt tenzij u ook nog wat foto- of videobewerking wilt doen, dan is wellicht een AMD processor wat handiger.

Een belangrijk aspect is ook de prijs. De site zegt daarover het volgende:
Let wel op, Intel processoren zijn in het ondersegment duurder, maar worden voordeliger in het topsegment.

De "gehele" vergelijking is een beetje als volgt:

Intel: kantoorwerk, gaming, maar zonder koeler
De processoren van Intel hebben gemiddeld een hogere kloksnelheid dan een AMD processor. Dit betekent dat ze beter presteren bij taken waar je één of twee applicaties bij gebruikt. Denk aan kantoorwerk of het draaien van je games. Daarnaast zijn bijna alle Intel processoren uitgerust met een geïntegreerde videochip. Zo heb je geen losse videokaart nodig, waar je deze bij AMD wel nodig hebt. Let wel op, Intel processoren zijn in het ondersegment duurder, maar worden voordeliger in het topsegment.

AMD: zware multitasking, gaming, maar zonder videochip
Wanneer je veel wilt multitasken zonder vertragingen, kies dan voor een AMD processor. Door het hogere aantal cores, threads en cachegeheugen, zijn deze CPU's meer geschikt voor het zwaardere werk. Daarnaast zijn AMD processoren over het algemeen zuiniger qua verbruik. Het nadeel is dat 90% van de AMD processoren een losse videokaart nodig heeft om te werken. Dus, wil je multitasken en gebruik je een losse videokaart? Kies dan voor een AMD CPU.
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding