Waarom is bij een laptop niet altijd de maximale processorsnelheid haalbaar?
Waarom is bij een laptop niet altijd de maximale processorsnelheid haalbaar? Bij mijn laptop zie je bijvoorbeeld 1.8Ghz (2.3Ghz-i5). Waarom presteert de processor niet richting de 2,3Ghz?
Er draait verder geen zware software op.
1. Welke CPU heb je exact of welke laptop exact?
2. Open taakbeheer en dan "Prestaties" (CPU) Daar staan meestal de specs die je nodig hebt. CPUz geeft het ook weer.
3. Welk energieplan heb je aan staan?
Ga naar:
>Instellingen
>Systeem
>Energiebeheer
>Extra energie instellingen
Als je de mogelijkheid ziet zet je plan dan eens op "hoge prestaties". Kijk dan nog eens bij taakbeheer. @gvrox "Wat bedoel je met "niet haalbaar" ?"
Of het het zelfde "euvel" is als wat de vrager heeft weet ik niet, maar ik heb een laptop staan (vraag me niet waarom ik dat kreng heb) welke ik niet naar de geadverteerde base freq. krijg.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/40738/intel-celeron-processor-t3000-1m-cache-1-80-ghz-800-mhz-fsb.html
base=1.8 ik krijg altijd een constante 1.66. Of ie nou niks doet of 100% gebenchmarked wordt.
BIOS is werkelijk niks mee te doen.
CPU-overclockprogramma's willen niks van doen met deze CPU.
Draai er Win10 op ipv orig. Vista. Wellicht de oorzaak.
Een CPU gaat normaliter niet naar de "base clock" * en al HELEMAAL niet naar de "turbo clock" * als je niks zit te doen of lichte programma's draait (of waarin je niks spannends doet).
(Behalve als je heel wat bijzondere instellingen pleegt, dan kan je een eind komen, maar met weinig wekelijk effect op de prestaties, wel op de opgewekte warmte). Download eens Prime95, dat is een klein programma welke naast het oorspronkelijke doel (priemgetallen uitrekenen) je processor volledig zal belasten (dus 100% CPU-gebruik in taakbeheer).
https://www.mersenne.org/download/ (waarschijnlijk Win64 de bovenste dus pakken) uitpakken en de exe draaien.
Rapporteer dan maar eens welke waardes je ziet in Taakbeheer>Prestaties>Processor (of in CPUz of bedoelde je dat niet?!)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.