Bestaan er brandvrij en vochtvrije usb sticks?

Ik zou heel graag foto's en co goed bewaren voor later . Niet in een icloud ! K had gedacht aan alles op een usb stick te zetten , doch ik vraag me af stel dat je huis afbrand dan zal die usb stick wel kapot zijn denk ik . Dus bestaan er usb sticks die op één of andere manier daar wel tegen zouden kunnen ? Of iets anders ? Kortsamengevat , t moet tegen vochtige omgeving / water / vuur kunnen ...

4 jaar geleden
in: Hardware
3.1K
Amadea
4 jaar geleden
Het lijkt mij dat je die stick dan in een kluisje moet bewaren.
LeonardN
4 jaar geleden
Groter probleem dan vocht of brand (althans relevanter) is het probleem van dataverlies door gewoonweg falen van het medium.
Juist het gebruik van cloudopslag EN zelf twee backups op VERSCHILLENDE locaties hebben is hierin een haast onbreekbare veiligheidssysteem.
Eigenlijk heb je dan op 3 locaties de data. De kans dat gelijktijdig op twee locaties er dataverlies optreedt is bijzonder klein, maar dan nog is er dus locatie 3.
Dan maakt het niet uit hoe goed enige drager op enige plek beschermt is tegen een bepaalde manier van beschadiging.
Je kan ook 3 USB-sticks nemen op 3 locaties ipv een cloudopslag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Ik geef ook aan, dat het beter is om TWEE IDENTIEKE KOPIE-sticks te gebruiken, omdat de een het eerder kan begeven dan de ander. Het idee van @Thecis is ook erg goed.
LeonardN
4 jaar geleden
Juist maar jij mist in mijn optiek juist het punt van meerdere locaties. Vandaar dat ik en (later Thecis) dat juist even benoemen.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Voor de volledigheid, ik benoemde het niet later dan jij (zie timestamps). Het was een aanvulling op wat Elder161 vertelde. Maar het is goed om de verschillende locaties altijd even extra te benoemen. Ik heb daar helaas ook "leergeld" voor moeten betalen (ransomware met een té toegankelijke server, alle back-ups waren ook encrypted, ook de permanent aangekoppelde HDD's). Gelukkig ben ik ietwat paranoia / je kan nooit genoeg back-ups hebben. Ik had nog een 3e back-up die niet aangekoppeld stond en kon alles tot ca 1 maand terug terug halen. Maar dat heeft me wel doen nadenken over het nog beter doen, en vanuit daar uit is die ring opgezet.
LeonardN
4 jaar geleden
@Thecis
Welke timestamps vergelijk je dan?
LeonardN 08 april 2020 13:45 (Groter probleem... 5x locatie)
Thecis 08 april 2020 14:29 (Goed idee van de jampot... )
Mijn antwoord (08 april 2020 14:41) is inderdaad later dan jouw reactie, maar ik refereer naar mijn eerste reactie hierboven (vs. jouw reactie onder het antwoord van elder161). Ik snap dus niet helemaal de reactie van elder161, die in hoofdletters iets zegt over aantal kopieën, terwijl ik vooral de nadruk op VERSCHILLENDE locaties probeerde te leggen, waar je dan die kopieën zou bewaren. Verder een (relatief) bekend principe, niet iets wat jij of ik als eerste bedacht hebben. Vast ook al toegepast op gegevens/spullen voor dat er digitale opslag was.

Antwoorden (2)

Als je de "binnenkant" van een USB-stick of SSD-stick van binnen bekijkt zie je kuststof, mica, soldeer, goud, zilver of koper. Van USB-sticks wordt al aangegeven, dat ze maar een aantal keren te overschrijven zijn en dat SSD-sticks ook niet het eeuwige leven hebben. Ook het branden op DVD is dan niet de oplossing, want die gaan ook niet onbeperkt mee.
Brandvrij is dus absoluut niet mogelijk. Alle zal best "spatwaterdicht" zijn, maar beter is zelf voorzorgsmaatregelen te treffen.
Goede USB-sticks kan je bewaren in een goed afgesloten jampot die je verstopt onder je huis (in de kruipruimte). Zelfs bij brand is het dan veilig. Zelf heb ik een volledige kopie van mijn PC en laptop op een externe harde schijf (2 TB) staan die ik op vakanties altijd meeneem. Als mijn interne schijven het laten afweten heb ik altijd de kopie. Als mijn externe schijf het laat afweten koop ik een nieuwe en heb dan de PC nog voor de originelen.
Als het bij jou alleen om USB-sticks zou gaan moet je ze in duplo bewaren, omdat de een het misschien eerder laat afweten dan de andere.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Goed idee van de jampot. Ik heb zelf een brandwerende kluis in de kelder staan (waar ik woon hebben de huizen geen kruipruimtes). Zelf heb ik een soort "ring" gemaakt met een paar vrienden. Wij bewaren elkaars back-ups zodat als er met iemands computer iets gebeurd er "verspreid over het land" een aantal back-ups zijn.
Ja. Er zijn producten op de markt die claimen beter tegen water, of brand beschermd te zijn.
Zie een aantal voorbeelden in de link hieronder.
https://www.everythingusb.com/rugged-drives.html

Echter in mijn optiek is dat allemaal geen werkelijke oplossing.
Immers
-Elk medium (DVD, HDD, SSD, USB-stick) zal ooit falen, dat hoeft niet enkel door brand of waterschade te zijn.
> Je zal dus altijd een of meerdere back-ups moeten bewaren, en deze om de zoveel tijd moeten controleren.
-Elke back-up op dezelfde plek bewaard heeft dezelfde kans op gelijktijdig falen, door brand of waterschade.
> Je zal dus back-ups op meerdere plekken moeten bewaren.

Als je je daaraan houdt, kan je dus elk medium gebruiken, zolang je deze maar om de zoveel tijd even controleert.
Als je namelijk lang genoeg wacht kunnen ook alle mediums falen.
Cloudopslag is juist een uitkomst, naast een eigen back-up.

Dat is een veel veiliger systeem dan een 1 enkele USB-stick of schijf kopen die claimt langer bepaalde temperaturen te weerstaan.
===

Praktisch:

Je koopt 2 sticks.
-Een stick leg je bij je ouders*
-Een stick leg je bij je broer of zus/vriend/kennis*
(*liever niet iemand die in dezelfde straat/wijk/stad woont)
-Origineel staat op je HDD

Eens in de 4 jaar vraag je of ouder/zus de stick even in de PC duwt en of de bestanden nog leesbaar zijn.
Maar dan wel a-synchroon. Dus zus in 2022 en 2026 en ouders in 2024 en 2028.
Is een stick kapot, maak je een nieuwe, van je origineel.
Zelf kijk je elke 2 jaar of de bestanden nog werken.
Toegevoegd op 08 april 2020 14:48: tekst
LeonardN
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
In basis prima antwoord wat betreft methodiek. +
Ik zou zelf alleen niet vertrouwen dat andere mensen AL mijn bestanden gaan bekijken om te zien of deze nog leesbaar zijn. Juist door de enorme hoeveelheid data van tegenwoordig. Steeksproefgewijs kan je dat zeker doen, maar ik zou het zelf vaker doen dan eens in de 4 jaar. Op deze manier lijkt het ook dat je maar eens in de 2 a 4 jaar een back-up zou maken (is wrs niet zo bedoeld). Ik zou het persoonlijk wat vaker doen, maar fysiek distribueren wortd dan wel lastig met een off-line methode. Ikzelf maak een on-line back-up op meerdere locaties. Dan kan je het zeker maandelijks doen.
LeonardN
4 jaar geleden
Sorry voor de verlate reactie.
"Op deze manier lijkt het ook dat je maar eens in de 2 a 4 jaar een back-up zou maken (is wrs niet zo bedoeld)."
Nee ik zou zeggen nog veel minder, maar ik had eigenlijk een hele andere casus voor ogen. Een vaste set foto's.
Zolang de media het blijven doen is het goed.(althans in mijn oude visie) "Ik zou zelf alleen niet vertrouwen dat andere mensen AL mijn bestanden gaan bekijken om te zien of deze nog leesbaar zijn"
Ah daar had ik inderdaad niet goed aan gedacht. Zat meer te denken in medium=leesbaar/onleesbaar. Gedeeltelijk verlies is natuurlijk ook een mogelijkheid. "Ikzelf maak een on-line back-up op meerdere locaties. Dan kan je het zeker maandelijks doen."
Hoe heb je dat praktisch precies ingericht? Draaien jullie allemaal FTP-servers? Ik heb zelf een HDD volledig vol met foto's bij mijn ouders liggen. Die check ik daar dan zelf, maar is inderdaad niet altijd praktisch.
Zolang die HDD en mijn HDD het blijven doen, doe ik ook niks.