Bestaan er brandvrij en vochtvrije usb sticks?
Ik zou heel graag foto's en co goed bewaren voor later . Niet in een icloud ! K had gedacht aan alles op een usb stick te zetten , doch ik vraag me af stel dat je huis afbrand dan zal die usb stick wel kapot zijn denk ik . Dus bestaan er usb sticks die op één of andere manier daar wel tegen zouden kunnen ? Of iets anders ? Kortsamengevat , t moet tegen vochtige omgeving / water / vuur kunnen ...
Juist het gebruik van cloudopslag EN zelf twee backups op VERSCHILLENDE locaties hebben is hierin een haast onbreekbare veiligheidssysteem.
Eigenlijk heb je dan op 3 locaties de data. De kans dat gelijktijdig op twee locaties er dataverlies optreedt is bijzonder klein, maar dan nog is er dus locatie 3.
Dan maakt het niet uit hoe goed enige drager op enige plek beschermt is tegen een bepaalde manier van beschadiging.
Je kan ook 3 USB-sticks nemen op 3 locaties ipv een cloudopslag.
Ik geef ook aan, dat het beter is om TWEE IDENTIEKE KOPIE-sticks te gebruiken, omdat de een het eerder kan begeven dan de ander. Het idee van @Thecis is ook erg goed.
Voor de volledigheid, ik benoemde het niet later dan jij (zie timestamps). Het was een aanvulling op wat Elder161 vertelde. Maar het is goed om de verschillende locaties altijd even extra te benoemen. Ik heb daar helaas ook "leergeld" voor moeten betalen (ransomware met een té toegankelijke server, alle back-ups waren ook encrypted, ook de permanent aangekoppelde HDD's). Gelukkig ben ik ietwat paranoia / je kan nooit genoeg back-ups hebben. Ik had nog een 3e back-up die niet aangekoppeld stond en kon alles tot ca 1 maand terug terug halen. Maar dat heeft me wel doen nadenken over het nog beter doen, en vanuit daar uit is die ring opgezet.
Welke timestamps vergelijk je dan?
LeonardN 08 april 2020 13:45 (Groter probleem... 5x locatie)
Thecis 08 april 2020 14:29 (Goed idee van de jampot... )
Mijn antwoord (08 april 2020 14:41) is inderdaad later dan jouw reactie, maar ik refereer naar mijn eerste reactie hierboven (vs. jouw reactie onder het antwoord van elder161). Ik snap dus niet helemaal de reactie van elder161, die in hoofdletters iets zegt over aantal kopieën, terwijl ik vooral de nadruk op VERSCHILLENDE locaties probeerde te leggen, waar je dan die kopieën zou bewaren. Verder een (relatief) bekend principe, niet iets wat jij of ik als eerste bedacht hebben. Vast ook al toegepast op gegevens/spullen voor dat er digitale opslag was.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.