Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom draait de laptop ventilator op zn hardst?

Ik heb een HP G62 notebook. Het probleem ermee is dat de ventilator veel lawaai maakt. Ik heb hem onlangs laten schoonmaken en hij draait momenteel op z'n hardst. Computerwinkel geeft aan dat dat voor en laptop normaal is en vooral bij dit model bekend staat. Ik heb in de BIOS de ventilator op silent gezet. Bij opstarten van Windows gaat hij dan zachter, maar na 1 seconden begint hij weer op max te draaien.

7 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Waarom je ventilator hard draait kan meerdere oorzaken hebben, de airflow wordt geblokkeerd waardoor efficiency ontbreekt. Je zegt dat deze onlangs is schoongemaakt, maar is dat wel grondig gedaan? Boosdoener is vaak de heatpipe-assembly die naar het radiateur leidt waar stof zich ophoopt, vaak wordt alleen de ventilator schoongeblazen maar wil men vanwege het vele werk die heatpipe er niet af halen om die radiateur schoon te blazen. Andere mogelijkheid is dat één van temp sensors defect is, als er geen readout is van zo'n sensor dan gaat de fan fullspeed om schade te voorkomen, via tools zoals hwmonitor kun je de actuele temperaturen zien, vliegen deze van de grafiek af, of lees je 0 ºC af? BIOS kent vaak verschillende preset modi voor koeling zoals 'auto of 'silent' of 'performance' is deze in de BIOS van 'silent' naar 'performance' gezet? Geeft de takenlijst aan dat de CPU erg druk is? Want idle computers hoeven niet zo hard gekoeld te worden, maar een drukke CPU juist wel. De computerwinkel kletst maar wat, bij laptops is het helemaal niet normaal dat een fan zo hard blaast, het is juist vanwege het comfort dat deze dynamisch worden geregeld, ik vind bovendien nergens terug bij HP of het Internet dat dit type laptop zoals jij beschrijft berucht is vanwege de herrie die de ventilator maakt. Persoonlijk zou ik de schoonmaak actie van de ventilator nog eens nader onder de loep nemen, dit betekent heatpipes eraf, visuele check en waar nodig schoonmaken, oude koelpasta verwijderen, en nieuwe koelpasta er op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe oud is deze laptop? Kan het zijn dat de koelpasta tussen de ventilator en de processor is uitgedroogd en daardoor de koeling niet meer goed werkt? Het komt helaas vaak voor dat ze niet de moeite nemen om de koelpasta te vervangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing