Hoe lang gaat een HDD mee?
Ik heb zojuist mijn nieuwe NAS binnen. Hier zat een Samsung EcoGreen F2 HD103SI van waarschijnlijk 8 jaar oud. Mijn oude NAS schakelde de HDD uit bij geen gebruik van de NAS. Verder getest op mijn PC en hij is helemaal prima volgens de progamma's.
Over levensduur: dat is een non-issue, of dat zou het moeten zijn. In een NAS ga je namelijk als het goed is van een vorm van redundancy(RAID). RAID 5 bijvoorbeeld met een schijf of 4. Als een schijf dan uitvalt doe je er een nieuwe in en wordt de data teruggerekend. Anders wordt het gokken. 8 jaar is al een behoorlijke tijd. Als je geen back-up draait is het zeer riskant.
Welnee, het is geen SSD. Het apparaat is in essentie ontworpen om lees en schrijfbewegingen te maken, en nu beweer jij dat het een beperkte factor is voor de levensduur? Heb je weleens onderzocht hoe die koppen over de platters gaan? Dat mechanisme kan het eeuwen volhouden als het moet, ik bedoel twee neodymium magneten met daartussen een spoel van koperdraad die elkaar niet kunnen raken, wat kan daar fout gaan? Hoe de drive wordt behandeld gedurende de levensverwachting weegt veel zwaarder.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.