Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom breekt de SSD (Solid State Disk) niet door?

SSD heeft veel voordelen en bestaat al een tijdje. Ik ben verbaasd dat die nog maar zelden in notebooks zitten. Wat is daarvoor de reden? En dan bedoel ik niet de prijs, want bij massaproductie gaat die altijd omlaag

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
995

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk dat de productie nog te duur is. Bovendien is het nog wel moeilijk om 1TB op een SSD schijf te krijgen. Iets wat tegenwoordig onmisbaar is in een pc/laptop.

Overige nadelen (volgens wikipedia):

Prijs: een SSD is nog steeds (gerekend in prijs per Gigabyte) vele malen duurder dan een harde schijf.

Capaciteit: de capaciteit van een SSD is nog niet zo groot als die van een harde schijf.

Verlies van snelheid: na veel herschrijven van data wordt een SSD trager. Hiervoor bestaan nu nieuwe technieken zoals TRIM die dit tegengaan of vertragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Je kan toch een externe ssd schrijf kopen.
En voor laptops zouden die onnodig duur worden tov de concurrentie.

Andere antwoorden (5)

Dit komt door de prijs en opslagcapaciteit. Dell is nu begonnen met het uitleveren van laptops met alleen maar een of twee solid state disks (de Lattitide Z). Werkt schitterend, maar je moet voor een latitude Z met 128 GB harddisk flink in de buidel tasten (2600 euro Ex BTW). Dezelfde met 64 GB kost 1300 (EX BTW).

De opslagcapaciteit zal wel snel meer worden en de prijs zal zeker zakken.

Een harddisk van 500 GB in een laptop kost hoogstens 150 euro schat ik, een van 250 GB nog veel minder.

Voordeel van de SSD is vooral de lange gebruiksduur zonder stroom, dus daar proviteren vooral mensen van die onderweg werken. Ik denk dat het prijskaartje nog de bottleneck is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens zie ik ze bij Kingston al veel goedkoper: een 128 GB SSD kost daar 260 euro. Ik denk dus dat er wel een doorbraak zal komen, zeker nu fabrikanten als DELL in de zakelijke lijn ook SSD disks gaan verkopen.

Voor een desktop zou voor mij 128 GB SSD veel te weinig zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Goed artikel op hardware info van vorig jaar in de bron.

Toegevoegd na 5 dagen:
Tot slot een leuk filmpje!

Ook 6 terabyte is geen probleem met 24 SSD's: http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

Hieruit blijkt wel dat we zo snel mogelijk naar solid state disks moeten, maar nog éven te wachten tot de prijs zakt. De prijs is kennelijk toch echt de bottleneck voor 24 Samsung drives van 256 GB.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een mix is op dit moment wel handig voor een desktop. Een SSD voor het besturingssysteem en een traditionele schijf voor de data.
Dat ding is nog te duur voor in de meeste laptops en desktops.

Mensen verwachten een bepaalde grootte van hun harde schijf, als ze nu een laptop voor geschoteld krijgen met 160gb en eentje met 480gb voor dezelfde prijs dan kiest het gros toch voor die van 480gb.

Zolang de ruimte op de SSD nog te klein is kan deze niet doorbreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks niet teduur! mensen zien het nut niet! ze zouden gewoon een tv spotje moeten maken met een pc die nog niet is opgestart na de reclame en eentje die gwn DIRECT aan is

heb er zelf een in m'n pc zitten,, kon indrukken 11 seconde bios (duurt idd lang bij mij ivm met speciale o.c. opties) vanaf het boot moment 7 seconde tot windows aan is ingelogt is en al mij programmas zijn opgestart (msn, torrent, itunes, standaart start programmas & mail)

daarbij is mijn fps bij een game van 30 naar 80 fps gegaan

KORT:

Meer reclame maken over de wonderlijke snelheid en ze zijn amper op voorraad te vinden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SSD breekt wel degelijk door! Zeker op sites als tweakers.net zie je steeds meer gebruikers die een SSD in hun pc zetten. Zelf heb ik er ook eentje - een prima upgrade voor een pc van zeg 3 jaar oud. Neem een goed merk (Intel of OCZ), niet al te groot (alleen voor OS, filmpjes en foto's zet je op een gewone schijf) en je pc is weer flitsend snel!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding