Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je met powerline technologie, internet verspreiden/aftappen bij naburige huizen?

Ik heb het over de technologie waarbij je internet aan je huisbedrading kan toevoegen. https://www.conrad.nl/nl/tp-link-tl-pa4010kit-powerline-starterkit-500-mbits-994401.html?insert=NB&utm_medium=email&utm_source=dinsdag&utm_campaign=20180102&utm_term=Powerline994401&m_id=957840

Als ik nu mijn lichtnet aansluit op het internet van mijn router aansluit met zo'n ding, kunnen mijn buren dat dan aftappen mits ze op dezelfde fase zitten natuurlijk?

Ondanks dat er stoppenkasten tussen zitten, zijn de koperen draden van het lichtnet wel direct met elkaar verbonden. Dit is eigenlijk hetzelfde idee als 'stiekem' een ethernetkabel in de router van je buren proppen en naar je eigen huis trekken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, echter

-Ten eerste moet je dan dus de PLA kunnen detecteren, wat door de aanleg van je stroomnetwerk en afstand tot de buren bemoeilijkt kan worden, maar niet onmogelijk is:
https://www.makeuseof.com/answers/can-tell-neighbour-using-powerline-network/
(eerste reactie maakt melding dat hij in een apartementen complex zo een netwerk kom delen met zijn buurman).

-Ten tweede zal de buurman dezelfde of ongeveer dezelfde set moeten kopen (de sets moeten compatibel zijn).

-Ten derde moet de beveiliging gekraakt of omzeild worden wat niet onmogelijk is gebleken bij bepaalde sets.
https://www.bentasker.co.uk/documentation/security/282-infiltrating-a-network-via-powerline-homeplugav-adapters

Dat zijn dus nogal wat mitsen en maren, maar onmogelijk is het niet, onwaarschijnlijk wel.

Toegevoegd na 17 minuten:
En zelfs als je de drie punten hebt overwonnen is het nog niet zo dat je dan vrij spel hebt. Ook de meeste apparaten zoals PC's en laptops vragen weer om een gebruikersnaam en wachtwoord of hebben niet de bestanden of hardeschijven waar die bestanden op staan gedeeld. Apparaten die openstaan zoals netwerkprinters zou je dan wel zo kunnen laten printen. En je zou dan dus wel de internetverbinding van de buren kunnen gebruiken.
LeonardN
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, de buren kunnen niet afluisteren, wat wel mogelijk is dat je buren de PLA's van jou zien in hun discovery tool als zij dezelfde PLA's hebben. Je maakt een beveiligde tussen twee PLA's waarvan jij wil dat het een setje wordt door het setje PLA's te voorzien van hetzelfde (lange) wachtwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo'n "ding" is een computer die er voor zorgt voor de data stromen de juiste paden volgen. Op dezelfde manier als een modem dat je op de kabel aansluit.
Uiteindelijk komen die kabels ook allemaal samen bij de provider.
Dat er elektrisch contact is zegt dus helemaal niets.
De data stromen bestaan uit pakketjes met o.a. een adres, en alleen een modem met dat adres zal een pakket "doorlaten".
Dus, nee, er valt niets af te luisteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing