Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom start elk programma na opstarten heel traag op?

Hey!

Ik heb een pc gekocht, die nieuw is. Maar er is een probleem: Na het opstarten van de pc, gaat ELK PROGRAMMA die ik voor de EERSTE KEER NA HET OPSTARTEN open, traag openen( paar minuten).Is het geopend, doe ik de programma dan dicht en weer open dan start die binnen enkele seconden en dit geldt voor alles wat ik open. Kan iemand me alstublieft helpen? Is er een probleem met mijn HDD?Moet ik mijn pc altijd laten slapen en niet uitdoen?Alvast bedankt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het is geen HDD probleem, wat het is precies hetzelfde op mijn SSD!

PC spes:
i5-3570k
gtx 660
16gb ram
500gb hdd
128gb ssd
voeding: Corsair cX600
Moederbord: MSI H77MA-G43

Toegevoegd na 53 minuten:
Geen virusen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dit is normaal gedrag. Bij de eerste keer laden moet gegevens verplaats worden van de hardschijf naar het geheugen. Het programma werkt vanuit het geheugen en bewerking via de CPU de gegevens en toont de resultaten op het scherm of via de printer. En krijgt nieuwe informatie vanuit het toetsenbord, netwerk of harde schijf.

Het ophalen van data vanaf de harde schijf kost tijd. Normaal gesproken heb je daar geen last van omdat het in de achtergrond gebeurt, maar tijdens het opstarten van de computer staat de data in de file en dan gaat het wel heel traag en moet je wachten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat ook speelt dat bij het opstarten alles gescand dient worden door de virusscanner. Als je dit overbodig vind en verspilling van tijd kun je virusscanner anders afstellen. Dus eerste opstarten van de programma's en als laatste de virusscanner en daarna pas netwerk inschakelen. Jammer genoeg willen de moderne OS tijdens het aanmelden van de PC al netwerk toegang hebben.
Dus mogelijk zit de vertraging niet in hardware maar in software die slecht afgesteld is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing