Is RAM belangrijker dan CPU?
Hallo
Ik was opzoek naar een nieuwe game PC en zit te twijfelen tussen 2 computers. Maar ik weet niet welke, want de ene computer heeft een betere processor en de andere heeft 8GB meer RAM geheugen. Dus ik zou graag willen weten wat de beste keuze zou zijn voor gamen.
Specificaties computer 1: Intel core i7-7700 3,6 GHZ
8GB RAM
Geforce GTX 1060 6GB
specificaties computer 2: Intel core i5-7500 3,4 GHZ
16GB RAM
Geforce GTX 1060 6GB
Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
Toegevoegd na 21 uur:
De computers kosten beiden 995 euro.
Een CPU betekend dan uitwisselen (als het al kan met moederbord).
CPU is voor de rekensnelheid (niet onbelangrijk bij games).
RAM zodat niet alles gelezen en weggeschreven hoeft te worden naar de schijf (wat tijd kost).
Beide zijn dus belangrijk en afhankelijk van software zal deze meer baat bij het ene of ander hebben.
Voor games zou ik voor de sneller CPU gaan en 8GB lijkt mij meer dan zat daarvoor.
(Staat nu ook bij de beschrijving van de vraag)
Een goede motor of een goed stuur?
Een goede motor!
> sanskelotje begint met het ontwerpen van een raceauto zonder stuur...... CPU en RAM kunnen niet zonder elkaar, maar dat betekent niet dat een van de twee niet belangrijker is dan de ander, zeker voor sommige toepassingen. Waar je je dus beter op kan richten is de beste CPU met het mindere RAM en daarna als je merkt dat de hoeveelheid RAM tekort schiet deze aanvullen. Dat is zoals al uitgelegd veel kosteneffectiever. Een CPU moet je vervangen RAM kan je bijplaatsen en RAM is relatief goedkoop. Nog veel belangrijker dan een CPU is de GPU als de vrager een gamesysteem zoekt
http://www.guru3d.com/articles_pages/intel_core_i9_7900x_processor_review,16.html
Zelfs een 1000 euro kostende i9 doet weinig meer dan een i7 of AMD ryzen. Waar een zwaardere videokaart bijna altijd een goede investering is
https://nl.hardware.info/reviews/7263/14/nvidia-geforce-gtx-1080-ti-review-incl-sli-snelheidssprong-voor-dezelfde-prijs-benchmarks-dx12nrise-of-the-tomb-raider (voor gaming dus, voor andere processen ligt dat weer heel anders)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.