Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zorgt een 5G wifi adapter voor hogere snelheid dan 2,4Ghz?

Ik heb een laptop van 2011 waar alleen de 2,4 Ghz wifi ingebouw is. Daarmee haal ik snelheden van 3,5 MB/s download en 2,50 MB/s upload. Boek ik een snelheidswinst als ik een 5Ghz adapter op mijn laptop aansluit op de USB 2.0 poort?

7 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ligt eraan, 5Ghz heeft de eigenschap sneller te zijn, maar een aanzienlijk kleiner bereik te hebben dan 2.4Ghz. Het is dus afhankelijk van de volgende punten:

Zend je router überhaupt 5Ghz uit (vaak een apart SSID met "...5G")?
Zit je dicht bij de router/access point?
Is je internet snel genoeg om een significant verschil te merken (denk aan >5MB)?

Als je 'ja' antwoord op de bovenstaande punten is het een idee om een adapter voor je laptop aan te schaffen. Is het antwoord 'nee' (voornamelijk het eerste punt!) dan zou ik het je niet aanraden, omdat het niets oplevert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat helpt zeker. Heb zelf een oude laptop die ook alleen 2,4Ghz aan kan. Heb er de Netgear WNDA3100 WIFI USB adapter bijgekocht en haal snelheden van rond de 150 mbit. De adapter die ik heb kost €22,95 bij de Mediamarkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, Dat light puur aan de snelheid. Er zijn Routers (van ZIGGO) die tot max 300 mbps aan kunnen, Dit is 802.11 N of 802.11 AC Echter zul je van 5G op deze Router niet verschil merken dan slechtere dekking Ter verglijken van 2.4G. Omdat 5G Signaal stuk zwakker is dan 2.4.

Maar de Router van KPN die kan MAX 1300 MBPS. Met deze Snelheid kun je wel verschil merken, Niet bij het surfen. Maar wel Bij het Downloaden/Upload !!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing