Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waartoe kan een utp-kabel met RJ11- of RJ12-stekkers dienen?

In ons nieuwbouwhuis heb ik in twee kamers aansluitingen waarin ethernetplugs (RJ45) passen. In de meterkast hangen twee kabels uit de pvc-buizen waaraan een RJ11- of RJ12-stekker vastzit. Om die reden associeerde ik die kabels nooit met de aansluitingen in de kamers.

Vandaag kwam ik erachter dat de twee kabels in de meterkast cat5e utp-kabels zijn en dat die kabels wel degelijk verbonden zijn met de aansluitingen in de kamers.

Wat is het idee achter utp-kabels met RJ11- of RJ12-stekkers? (Ik weet dat je telefonie over utp-kabels kunt laten verlopen, maar waarom zouden ze in een nieuwbouwhuis dan niet gewoon -- goedkopere -- telefoonkabels gebruiken?)

Toegevoegd na 2 minuten:
En: kan ik met deze constructie meer dan een telefoon installeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wellicht zijn de RJ-11 aansluitingen voor een router met telefoonaansluitingen bedoeld? Natuurlijk kan je wel gewone telefoonkabel leggen, maar als het dan toch ergens anders (netwerk) voor wilt gebruiken, is het wel handig als het ethernet kabel is. Dat kost nu een paar euro meer, maar scheelt je later een hoop werk (en geld).
Wat ik alleen niet snap, is dat er niet gelijk naar alle kamers minimaal cat. 5e (eigenlijk zelfs cat 6 of 7 ligt), want dat zou echt toekomst georiënteerd zijn...

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en op 4 aderparen kan je ook 4 telefoons aansluiten, aangezien die aan twee draden genoeg hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing