Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn C: schijf is altijd 100% in taak beheer wat kan ik eraan doen?

Hallo,
Ik heb mijn laptop nu ruim 2 jaar.
maar de laatste tijd start mijn laptop veel trager op en duurt het lang om programma's te openen.
Zelfs mijn internet browser openen kost mijn laptop al 2 minuten.
ik heb mijn C: schijf al opgeschoond de dingen die niet mee moeten opstarten uit gezet en mijn C: schijf gedefragmenteerd.
dit hielp voor de opstart snelheid.
Ik zag in taak beheer dat mijn harde schijf overigens heel de tijd 100% is ook al staat die gewoon op bureaublad zonder een of ander programma open.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt!

specs laptop:
Intel core i5-4200m CPU 2.50GHz
6 GB RAM
Nvidia Geforce 710m 2 GB
Windows 8.1 64 bits
Harde schijf Toshiba MQ01ABF050

Toegevoegd na 1 minuut:
In Bijlage vind je screenshots van het taak beheer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Schijfgebruik 100%. Het is een klassieke probleem.

Oorzaak kan zijn indexeren van de hardschijf. Je hebt het indexeren van de files aangezet zodat het zoeken sneller gaat. Nu zal het zoeken wel sneller gaan, maar omdat er constant geïndexeerd wordt zal de harde schijf 100% gaan werken.

Ook een reden van 100% gebruik is het virtuele geheugen. Constant word er geschreven naar de langzame harde schijf, terwijl de moderne geheugens groot genoeg zijn. Soms zit er te klein snel geheugen in en dan is 100% hard schijf gebruik daar een signaal van.

En de derde oorzaak is een overactieve virus en spam controle. Op het moment dat je niet verbonden bent met het internet kan de virus controle op minder actieve stand gezet worden.

Het kan ook een teken zijn van een te langzame harde schijf. Een moderne OS gaan uit van een Solid State Harde Schijf terwijl deze nog onbetaalbaar is op dit moment voor de meeste mensen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik zie dat je nog op windows 8.1 draait. Dit is een misbaksel en Microsoft is met een gratis upgrade windows 10 gekomen. Deze werkt veel gemakkelijker. En de ingebakken viruschecker is veel sneller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit probleem komt vaker voor bij Windows 8(.1).

Een veelbeschreven fix is het uitschakelen van de services Superfetch en Windows Search. Ga naar Start > uitvoeren en typ "services.msc' (zonder de aanhalingstekens). Ga naar de service Superfetch, rechterklik en ga naar Eigenschappen. Zet het opstarttype op Handmatig en klik bij Status op Stoppen. Geef OK.

Doe vervolgens hetzelfde voor Windows Search. Je kunt ook eerst alleen Superfetch uitschakelen, als je graag wilt dat je ook in bestandsinhoud kunt zoeken.

Daarnaast moet je ook je virtueel geheugen checken. Dit moet op plusminus de helft van het fysieke geheugen staan.
(Zelf heb ik Windows Search uitgeschakeld en gebruik ik "Search My Files" van Nirsoft; dat werkt snel en van Windows XP tot en met Windows 10 op dezelfde wijze)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing