wat kost een goede simpele fileserver voor thuisgebruik?
Ik zoek een servertje om mijn files centraal te houden. Ik heb de volgende "specificaties":
- 3 a 4 externe USB schijven
- netwerk (uiteraard)
- Moet niet te langzaam zijn wat betreft bestandsoverdracht
- genoeg interne ruimte om een besturingssysteem op te zetten
- eventueel extra interne schijven
- hoe kleiner hoe beter (maar ik ben nog niet handig genoeg met Linux om een rasberry te gaan gebruiken).
Ik snap dat het gebruik van externe schijven niet optimaal werkt wat betreft snelheid, maar ik heb 3 schijven met totale ruimte van ongeveer 2.5 Tb en dat is zonde om niet te gebruiken.
Ik zoek het idee van een MacMini, maar dan in een Windows omgeving (zoals ik al zei, ben nog niet handig genoeg in Linux).
Toegevoegd na 52 seconden:
Ik gebruik nu een oude laptop met Windows XP, maar die gaat hoogst waarschijnlijk binnenkort de geest geven omdat het 24/7 aan staat...
https://www.asus.com/Tower-PCs/K31ADE/specifications/ Als je iets wil waarin een 2,5" (laptop) HDD kan:
http://nl.hardware.info/reviews/5423/5/gigabyte-brix-gb-bxbt-2807-review-stille-mini-met-dual-core-celeron-fotos-gigabyte-brix-gb-bxbt-2807
(blijf je dus met externe HDD's rommelen).
Ja,volgens mij heb je inderdaad iets laten vallen dat externe schijven niet ideaal zijn ja ;-)
De reden dat ik het klein wil laten zijn, is omdat er inderdaad weinig ruimte is in de (verwarmde) schuur waar het komt te staan. Als andere opties beter zijn, wil ik het zeker overwegen, maar alser iets is dat aan de wensen voldoet, kan ik net zo gemakkelijk daar voor gaan. Wil niet zeggen dat ik me er blind zal staren.
De schijven heb ik nog liggen en het gaat om Word bestanden en een paar foto's. Streamen wil ik wel vanaf een gewone HDD doen. Had ik al verteld dat ik een paar USB schijven had liggen? Ik snap je punt in ieder geval :-)
Ja, ik had aan een NAS gedacht ja. Maar ik dacht dat dat (in totaal) een stuk duurder ging uitvallen. Ik weet dat je daar geen monitor aan kan hangen. Letterlijk een Netword Access Storage. Wel goed van je om dat even aan te stippen want ik was het eigenljik alweer een beetje vergeten... (slecht he).
En inderdaad de externe schijven aan hangen. Kan mijn wens toch nog vervuld worden ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.