Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat een UTP kabel kapot als die buitenshuis ligt?

Ik had vorige jaar een UTP kabel getrokken naar de bovenste verdieping. De kabel ligt deels buiten. Eerste gaf de PC aan dat ik een 1gbit/s internet had. Maar sinds een maand of 3 heb ik maar 100 Mb/s internet.

Kan het zo zijn dat de UTP kabel beschadigd is?

9 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kabel is niet bedoeld voor buiten en kan door verhitting en bevriezen water opnemen zgn waterbomen. Dan kan er overspraak tussen de lijnen komen. Het snelste kun je het testen door tijdelijk een kabel binnenshuis naar boven leggen om te kijken og het an de kabel ligt, maar haal eerst de pc boven naar beneden en leg die aan een korte kabel om te kijken of je nu wel de snelheid haalt en het niet an de pc ligt. Je kunt overwegen je internet via het stopcontact te laten lopen via een zg homeplug. Zie link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De standaard UTP-kabels zijn inderdaad niet gemaakt om (lang) in weer en wind te liggen. Het is niet zozeer de interne kabel die er niet tegen kan, maar wel de rubberen mantel; die verduurt uiteindelijk en dan kan er inderdaad cross-talk ontstaan (of andere problemen). Doe wat WasMaes aanraadt. Haal je pc naar beneden en test eerst of het inderdaad aan de kabel ligt. Als dat zo is, overweeg dan om een speciale Cat 5e of Cat 6 buitenkabel te bestellen. Bij een erkende installateur kan je dat vaak voor een prikje per meter kopen. Een paar (toolless) plugs eraan (vb: http://www.amazon.com/InstallerParts-RJ45-Cat-6-Toolless-Plug/dp/B008NCDD9W) en je bent klaar. Je kan het natuurlijk ook door de installateur laten doen. Een kabel trekken kost niet zo gek veel.
capthavoc
9 jaar geleden
Beste manier om dat te testen is een nieuwe kabel proberen
de lengte kan ook een rol spelen dus wellicht is de beste manier van testen in elk geval een kabel van dezelfde lengte te nemen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding