Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een bedrijf je (kapotte) harde schijf opeisen?

Mijn harde schijf is gecrasht. Ik heb mijn laptop terug gebracht naar het bedrijf waarvan ik hem heb gekocht (i.v.m garantie). Ze zeiden dat de harde schijf niet meer te redden was. Ik vroeg een kennis ernaar te kijken en die had mijn informatie terug binnen een half uur.

Nou krijg ik door mijn garantie een gratis nieuwe harde schijf, maar nu willen ze mijn kapotte harde schijf terug. Hier staat echter nog allemaal persoonlijke data op. Mogen ze deze harde schijf zomaar terug eisen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ja, dat lijkt me van wel. De service is dat je een nieuwe krijgt. Wat is het probleem? Ik zou de data eraf halen en veilig stellen. De oude harddisk heeft al bewezen niet betrouwbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de aankoop van je computer heb jij voor één schijf betaald je hebt dus ook maar recht op één schijf.
Onder garantie kan het bedrijf een kapot onderdeel, in jouw geval de harde schijf vervangen.

De oude defecte onderdelen worden eigendom van het bedrijf. Wat ze er mee doen is hun zaak. Dure onderdelen worden soms alsnog gerepareerd, of soms worden ook waardevolle grondstoffen terug gewonnen. Het bedrijf wil natuurlijk óók haar kosten drukken.

Dan je opmerking over de teruggewonnen data...

Jij bent zélf verantwoordelijk voor de data die jij op jouw harde schijf zet !
Óók voor het back-uppen ervan ! Dat een bedrijf probeert je data te redden is soms een service, maar dat zijn ze niet verplicht.
De enige uitzondering hierop is het OS dat bij de aankoop inbegrepen zat. De schijf moet minimaal in dezelfde conditie zijn als wanneer de computer is gekocht. M.a.w. mét Windows in de FABRIEKSINSTELLINGEN !

Het is voor een bedrijf zelden lonend om tijd te besteden aan het terughalen van data van gecrashte schijven van klanten. Zeker aangezien de klant zélf verantwoordelijk het back-uppen.
Voor een commercieel bedrijf is het dan ook heel begrijpelijk dat ze het meestal niet eens proberen.

Het spijt me dat ik je teleur moet stellen, maar de keuze is aan jou: óf je houdt je oude harde schijf óf je houdt de nieuwe.

Ik zou van de oude een mooie backup maken en deze vervolgens op de nieuwe terug plaatsen. Een nieuwe schijf én je data terug. Ik heb het wel eens slechter meegemaakt :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De werkelijke reden dat de winkelier de oude schijf opeist, is, dat de winkelier ook maar een tussenpersoon is en hij/zij de schijf weer moet inleveren bij de fabrikant als het om fabrieksgarantie gaat, tenminste als hij/zij de schijf ook weer vergoed wil hebben.
jc54
9 jaar geleden
Het is inderdaad terecht dat het bedrijf de oude en kapotte schijf terug wil. Ik begrijp dat de data nog wel toegankelijk is, waardoor het voor jou een bezwaar is om de schijf in te leveren. Als de schijf nog (deels) functioneert, dan is het met eenvoudige tools mogelijk om je data definitief te wissen. Daardoor is jouw persoonlijke data dus ook niet toegankelijk voor het bedrijf. Bijvoorbeeld CCleaner kan een schijf grondig wipen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing