Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een sterke magneeet mijn laptopgegevens wissen indien in 1 tas samen vervoerd?

Voor mijn werk heb ik een sterke magneetroller en mijn laptop nodig. Op de fiets vervoer ik beide graag in 1 tas. schaad dat de computer? en op welke manier kan ik de computer afschermen? wat zijn materialen die de magneetstraling stoppen?
bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

We praten hier over een permanente magneet.

Een sterke magneet is in staat een magnetische harde schijf te wissen. Echter zijn veel moderne laptops tegenwoordig uitgerust met een SSD 'disk'. Dit is feitelijk geen disk/schijf maar een verzameling geheugenchips.

Deze SSD's zijn niet gevoelig voor magneten. Check dus even wat voor soort disk je hebt.

Toch is het opletten met magneten ! Niet alle elektronische onderdelen zijn geheel ongevoelig voor magnetisme.
Ook de informatie op zelfgebrandde CD's en DVD's zijn te vernielen met een sterke magneet.

Als het niet bij elkaar in 1 tas hoeft, doe het dan niet.

Ik maak bewust het onderscheid tussen een permanente magneet en dat van een elektronisch opgewekt magneetveld. Dat laatste is vaak een veld dat snel van polariteit wisselt. Dat wisselen van polariteit geeft van allerlei wervelstromen in geleidende onderdelen van je laptop en kan funest zijn.

Met ingeschakelde elektronische magneetvelden moet je dus altijd WEL uitkijken !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nee, tegenwoordig niet meer. Wel kan je vlekken op het LCD scherm krijgen, maar die kan je, als hij deze functie heeft, demagnetiseren.

Zie link:

Toegevoegd na 1 minuut:
LCD maakt niet uit CRT schermen doelde ik op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing