Ik krijg het internet op mijn oma's XP laptop niet voor elkaar, wie kent het probleem en hoe los ik het op?
Mijn oma heeft een tweede hands Win XP laptop gekocht van Packard Bell. (Ze kan niet om gaan met het nieuwe Vista / 7 / 8) Er zat een externe Asus netwerk kaart bij en was ingeplugd. Omdat de laptop traag was, heb ik de laptop opnieuw geïnstalleerd. Nu krijg ik echter het internet niet voor elkaar. Na veel gezeur (via een tweede laptop) heb ik alle drivers, inclusief die voor de netwerk kaart weten te installeren.
Het lijkt wel of ik steeds verder kom. Bij het inloggen wordt niet om een netwerksleutel gevraagd, dus dit moet ik via geavanceerde instellingen alsnog invoeren. Het betreft volgens de router een WPA2 verbinding. Ik kan kiezen voor WPA en WPA TPK. Deze tweede kies ik dan ook. Ik heb zowel TKIP als AES geprobeerd. Vervolgens voer ik het wachtwoord in en maak verbinding. Deze mislukt en de instellingen worden gereset. Soms maak ik verbinding, maar heb ik beperkte mogelijkheden.
De netwerkkaart heeft ook een eigen netwerkprogramma waar ik in heb lopen te zoeken. Echter kan ik hier alleen codes invoeren van 5,13 of 15 karakters hebben, terwijl de sleutel 12 karakters heeft. Daarom ben ik terug gegaan naar de Windows Netwerk verbindingen.
Via andere toestellen is het wel mogelijk verbinding te maken met het netwerk (smartphone, mijn eigen laptop). Wat kan nu het probleem zijn en hoe krijg ik mijn oma weer online?
Ik denk dat er weinig anti-virusbedrijven meer zijn die nog updates voor XP maken. Misschien wel geen.
XP zit vol met gaten die niet meer gedicht worden; een virusscanner dicht geen gaten die in Windows zit. Door die gaten krijgt een virus macht over het systeem, incl. de virusscanner.
Je kan die besturingssystemen precies zo instellen als Windows XP.
Vista en 7 lijken sowieso extreem veel op XP.
Ouderen zijn beter af met een tablet, omdat (dubbel)klikken en scrollen met de muis een groot probleem is bij ouderen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.