Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik krijg het internet op mijn oma's XP laptop niet voor elkaar, wie kent het probleem en hoe los ik het op?

Mijn oma heeft een tweede hands Win XP laptop gekocht van Packard Bell. (Ze kan niet om gaan met het nieuwe Vista / 7 / 8) Er zat een externe Asus netwerk kaart bij en was ingeplugd. Omdat de laptop traag was, heb ik de laptop opnieuw geïnstalleerd. Nu krijg ik echter het internet niet voor elkaar. Na veel gezeur (via een tweede laptop) heb ik alle drivers, inclusief die voor de netwerk kaart weten te installeren.
Het lijkt wel of ik steeds verder kom. Bij het inloggen wordt niet om een netwerksleutel gevraagd, dus dit moet ik via geavanceerde instellingen alsnog invoeren. Het betreft volgens de router een WPA2 verbinding. Ik kan kiezen voor WPA en WPA TPK. Deze tweede kies ik dan ook. Ik heb zowel TKIP als AES geprobeerd. Vervolgens voer ik het wachtwoord in en maak verbinding. Deze mislukt en de instellingen worden gereset. Soms maak ik verbinding, maar heb ik beperkte mogelijkheden.

De netwerkkaart heeft ook een eigen netwerkprogramma waar ik in heb lopen te zoeken. Echter kan ik hier alleen codes invoeren van 5,13 of 15 karakters hebben, terwijl de sleutel 12 karakters heeft. Daarom ben ik terug gegaan naar de Windows Netwerk verbindingen.

Via andere toestellen is het wel mogelijk verbinding te maken met het netwerk (smartphone, mijn eigen laptop). Wat kan nu het probleem zijn en hoe krijg ik mijn oma weer online?

10 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het probleem is dat de router met WPA2 is beveiligd en dat WPA2 een best wel nieuwe beveiliging is voor routers, ik weet niet of Windows XP dat support en of daar programma's voor zijn. Misschien kan je in de settings van de router (meestal bereikbaar in de browser via: 192.168.0.1) het wachtwoordtype wijzigen naar WPA, maar dan moet je het uiteindelijk terug zetten naar WPA2 want WPA is zeer makkelijker te kraken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

WPA2 wordt pas vanaf Servicepack 2 op XP ondersteund. Heb je Windows update uitgevoerd? Zo niet zou ik daarmee beginnen als je inderdaad de drivers goed hebt geinstalleerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing