Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik zomaar overgaan op ssd?

Ik heb nu al een hele tijd deze laptop en merk dat deze zeer traag wordt, en wil een SSD i.p.v mijn huidige HDD. Kan ik er gewoon één kopen en deze plaatsen, of zijn hier nog eisen aan verbonden?
Laptop Asus N55S
En zo ja nog suggesties?;)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zomaar is een groot woord, je moet er wel iets voor doen, want het lastigste aspect is het overzetten van je huidige Windows installatie. Maar je laptop is compatibel voor een SSD drive. En welke je neemt doet er niet zo toe, wil je pure snelheid en meer betrouwbaar maar wil je wat toeleggen op capaciteit dan is de Samsung 840/850(pro) misschien iets.. Wil je meer GB voor je euro en doet de rest er wat minder toe, kun je misschien uitkijken naar een Crucial MX100. Je kunt met een sata->USB adapter je SSD aansluiten op je laptop en dan via EaseUs Todo backup 'on the fly'(shadowcopy) en kopie trekken van je HD en dat overzetten naar de SSD, de meegeleverde migratie wizards moet je links laten liggen, werkt met uitzonderingen daargelaten erg onbetrouwbaar. Zo gooit de Samsung wizard zonder bevestiging en vragen belangrijke bestanden weg die geselecteerd zijn door een dom gekozen criterium(een jaar lang niet geopend o.i.d.) als de bron schijf aan bestanden meer GB heeft dan op 80% van de capaciteit van de SSD past.

Overigens zou ik die DVD cradle niet ruilen om daar met een adapter je oude HDD onder te brengen omdat het een BluRay brander/lezer is....dan maar iets meer door sparen voor een dikkere SSD luidt mijn devies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zou natuurlijk een SSD kunnen plaatsen op de plaats waar nu nog de HDD zit. Denk er wel aan dat een SSD vele malen duurder wordt als je dezelfde opslagcapaciteit wilt hebben.

Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld de CD la eruit te halen, en hier een extra SSD bij te plaatsen. Als je op de SSD dan het besturingssysteem draait, kun je op de HDD alle bestanden kwijt. Dit scheelt uiteraard in kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing