Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet je voor een laptop altijd de adaptor van het merk zelf gebruiken?

ik heb een lenovo laptop die al vijf jaar oud is, maar geupgradet is en eigenlijk goed werkt. maar nu is de snoer stuk (waar de adaptor aan hangt) dus ik moet een nieuw snoer plus adaptor. Het stuk dat niet meer gaat is tussen de adaptor en de laptop. Ik moet er een hele tijd mee heen en weer bewegen en op de lange duur gaat het... niet ideaal.
ik heb hier nu nog enkele snoeren liggen van oude laptops van mezelf, mijn vriend etc... maar als ik die erop doe gaat de laptop niet aan.
Hoe kan dat? Mag ik alleen adaptors van Lenovo gebruiken dan (in de hoop dat ik die nog vind; vijf jaar is heel oud voor een laptop)?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het maakt niet uit welk merk adapter, als er maar het juiste voltage uit komt en de polariteit hetzelfde is. Achter op de voeding staat bij OUPUT te lezen hoeveel Volt hij levert en waar aan de plug de plus en de min zitten. Kijk bij de oude adapter ook hoeveel stroom (waarschijnlijk iets tussen 3 en 4A) hij kan leveren, de vervangingsadapter mag wel meer leveren, maar liefst niet minder. Of de aansluitplug past zie je zelf wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
OUPUT = OUTPUT

Toegevoegd na 33 minuten:
Wat capthavoc zegt klopt, er zijn inderdaad universele adapters te koop. Deze kun je zelf instellen op het gewenste voltage en er worden een aantal opsteekpluggen meegeleverd om hem passend te maken voor jouw laptop. De polariteit (waar aan de stekker de + en de - zitten) kun je zelf bepalen door een stekkertje andersom te plaatsen. Hier een voorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-nps-45-usb-netbookvoeding-514000.html

Een laptop van 5 jaar kan best nog een tijd mee, dus is nog wel de moeite waard om nog wat te investeren. Je kunt ook nog proberen je oude voeding te laten repareren, want te oordelen naar jouw klacht is er alleen maar een draadje los. Deze voedingen zijn meestal helemaal dicht gelijmd, maar handige jongens kunnen dat toch wel open krijgen. Zoek bij http://repaircafe.nl naar een Repair Café in jouw woonplaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing