Kan je een USB stick als SSD gebruiken?
Simpelweg omdat het veel goedkoper is. Goedkoopste 60GB ssd is 42,50. Terwijl je al een 64 GB usb stick hebt voor iets meer als 15 euro.
Natuurlijk past de usb niet op een sata aansluiting, maar zou het werken als je het aansluit met een adapter, zoals deze: http://www.alibaba.com/product-detail/sata-male-to-usb-female_1966345482.html
Of werkt het dan niet omdat de usb stick niet als harde schijf herkend word?
Maar ik zie in je antwoord ook geen reden om het NIET te doen? MrTomaat
Nee hoor. Een normale sata kabel ziet er zo uit.
http://www.conrad.nl/nl/harde-schijf-aansluitkabel-1x-sata-bus-7-polig-1x-sata-bus-7-polig-030-m-rood-digitus-678256.html?WT.mc_id=gshop&gclid=Cj0KEQjwpvufBRCwzp_zyqfkhrcBEiQA8b-SHCDCCZBDF1sNYVUbyTPn31OFRoIJzxqhQUJtPXOQ25kaAtHb8P8HAQ&WT.srch=1
Gewoon even los van het feit hoeveel nut het heeft. Overigens... ik zou natuurlijk ook gewoon een usb header vrij kunnen maken op het moederbord, en het DAAR op aansluiten. USB naar usb is natuurlijk altijd beter. Dan zou ik alleen een kabeltje moeten hebben van 8 pins header naar usb female. Die moet ik nog even zoeken.
Moet natuurlijk wel goedkoop zijn, anders valt heel die besparing natuurlijk weg ;-)
Maar DAT zou dus altijd moeten werken, als je in de bios hebt staan, booten vanaf USB.
http://www.allekabels.nl/usb-30-kabel/4545/1164257/pinheader-19p-naar-usb-30-verloopstekker.html?gclid=Cj0KEQjwpvufBRCwzp_zyqfkhrcBEiQA8b-SHBQ3-z0JNjoZl2GaIMSl3A1ob5FgW7RV6VLhEVTLN8EaAs6K8P8HAQ En voor je zegt, je kan toch ook gewoon in een usb connector aan de zijkant steken:
Jawel.. maar wil het juist onzichtbaar hebben ;-) maar eerst eens kijken of dx het niet goedkoper heeft...
Alleen is sd wel duurder als een usb stick, en die printplaatje is ook niet echt bepaald goedkoop.
Ben je duurder uit als een SSD schijf van dezelfde grootte, en dat was nu juist NIET de bedoeling!
(waarom heb je dat niet gevraagd? dan hadden we veel sneller klaar geweest, je mag nu dus blij zijn dat we ipv droog antwoord geven ook verder denken en het jou afraden) Ik probeer door het afschieten van jouw voorstel in te laten zien dat het verschil tussen een USB-stick en SSD groot is. In een SSD zit idd meer techniek, en meer losse chips die samen een soort RAIDopstelling vormen. Je zou een SSD kunnen zien als bijvoorbeeld 8 SD-kaartjes met meerdere controllers die er samen voor zorgen dat op de snelst mogelijke manier een schrijf of leesactie wordt voltooid. In hele dure snelle USB-sticks zal ongeveer dezelfde truc worden uitgehaald, maar op een mindere/goedkopere manier. SSD 500-600MB/s
HDD 150-200MB/s (2,5" en 3,5"verschillen hier)
USBstick duur 70-120 MB/s
USBstick goedkoop 30-70 MB/s
Dus dan zou ik met een goedkope usb stick dus al verbetering kunnen hebben, laat staan met een iets duurdere!
Die 76 mb zal wel bij grotere bestanden zijn. Maar ik heb het wel eens in de praktijk gemeten, als ik heel veel bestanden verplaatste, dan haalde ik ongeveer 30 mb/s. Die theoretische waardes zeggen me allemaal niets ;-)
En dat is niet alleen met deze schijf, maar dat heb ik eigenlijk altijd gehad.. ook andere schijven, ook andere computers. Dus voor zover ik weet is het gewoon een normale harde schijf. ja, voor desktop, en intern. Sata.
Moet wel zeggen dat het een vrij oude 250 gb hd is. Niet echt het nieuwste van het nieuwste. Misschien is het ook odat ik niet de allersnelste ram heb die mijn mobo aan kan. (10600).
Maar volgens mij is vooral de access time de grootste winst bij niet mechanisch geheugen.
Ik ging er echt van uit dat digitaal geheugen altijd veel sneller was als mechanisch geheugen.. maar ja.. als meerderen zeggen dat het niet zo is.. dan zal het wel niet zo zijn ;-) Maar dit terzijde ben ik natuurlijk nog wel steeds in de theorie geintresseerd, en moeten we niet de vraag uit het hoog verliezen.
Hoe graag sommigen we ook willen waarschuwen dat het onverstandig is, en dat ik stom ben enzo. Het blijft een theoretische vraag.
Maar goed, zoals iemand al zei: Dat data signaal zal waarschijnlijk wel hele andere signalen zijn als een USB signaal, welke je niet 1 op 1 koud op elkaar kan aansluiten.
Hoewel ik dat liever van een deskundige had gehoord, eigenlijk ;-) Maar goed.. eigenlijk maakt het ook niet meer zoveel uit, want zoals ik al zelf tot de conclusie kwam, waarom zou je dat doen wanneer je de usb stick ook gewoon op een internal header kan zetten.
Of gewoon achter op de pc.
Eigenlijk kan ik dat best wel eens proberen... ik heb toch al een paar van die stickjes liggen. Maar die vind ik idd erg traag.. dus moet eerst maar eens een 3.0 ergens scoren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.