Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een USB stick als SSD gebruiken?

Simpelweg omdat het veel goedkoper is. Goedkoopste 60GB ssd is 42,50. Terwijl je al een 64 GB usb stick hebt voor iets meer als 15 euro.

Natuurlijk past de usb niet op een sata aansluiting, maar zou het werken als je het aansluit met een adapter, zoals deze: http://www.alibaba.com/product-detail/sata-male-to-usb-female_1966345482.html
Of werkt het dan niet omdat de usb stick niet als harde schijf herkend word?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, op zich kan dat, en het is niet nodig om hem dan via SATA aan te sluiten. Je kunt immers gewoon booten van USB. Zo heb ik ook een tijd lang Linux op mijn laptop met kapotte HDD kunnen draaien.

Echter, de snelheid van een SSD zal hoger zijn, en de betrouwbaarheid ook. USB sticks zijn niet gemaakt om als SSD te dienen (dus veel schrijfacties).
gvrox
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet voor 90% zeker dat het werkt met kabel. Zonder durf ik niet te zeggen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aansluiting is natuurlijk altijd op te lossen. Het kan niet (practisch) omdat de kwaliteit van de geheugenchip in een USB drive ver beneden die ligt van een SSD. Je kunt een stick maar een beperkt aantal keren schrijven. Uiteraard gaat een ssd drive ook kapot maar hij moet toch verscheidene jaren mee kunnen gaan. Ik had pech. Die van mij ging in twee maanden ter ziele. Gelukkig had ik een recente back-up.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel hoef ik hier niet aan toe te voegen. Maar dit: samen met de adapters zou je nog steeds een super langzaam systeem hebben, waarbij je iedere keer bij het laden van programma's een kopje koffie kunt gaan drinken.
Dan is het beter een gewone HDD in je laptop te zetten. Deze zijn nog steeds vele malen sneller dan een USB Stick (langzamer dan een SSD, dat wel) en naar verhouding prijs per gb ook goedkoper. Je kunt immers al 1 Terabyte HDD's voor rond de zestig Euro krijgen. Pak je een schijf van 500 gb, heb je 9x meer opslag, een betrouwbaarder medium, een sneller systeem en je bent even duur uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing