Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is eigelijk het verschil tussen ADM en INTEL?

Goeie dag,
mijn vraag is eigenlijk wat is beter een i7 4790k 4x4.0Ghz van intel
of AMD FX-8350 8-Core 8x4.0GHz

en hoe zie je eigenlijk wat goed is, aan wat moet je kijken voor een goeie processor
iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat je zeker niet mag doen (en sommigen hier helaas wel doen) is de specs onderling vergelijken als cpu's een verschillende architectuur hebben, zoals in dit geval.

Wat de huidige generatie cpu's/apu's betreft zit je in dit geval beter bij intel (betere prijs/prestatie-verhouding). In het budgetsegment presteert amd dan weer beter.

Dus als je een cpu/apu zoekt voor basisgebruik (internet, tekstverwerking) zou ik het houden op een amd-apu en de intel i3 reeks links laten liggen.
Wil je wat actiever je pc gebruiken kijk dan uit voor een intel i5
en voor echt zware toepassingen zoals gaming en foto- of videobewerking is een i7 aan te raden.

De k-serie van intel is gemaakt om te gaan overclocken. Als je dat niet van plan bent doe je er al goed aan een i7 4790 te kiezen ipv een 4790k.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Allereerst even een klein vraagje: op CPUboss.com, een goede vergelijkingssite, kan ik 4790K niet vinden, wel 4770K en 4790 (zonder K toevoeging vinden).

Even uitgaande van 4770K in vergelijking met de AMD FX 8350. Volgens CPUboss is de Intel sterker.

Waar je bij processoren op moet letten, zijn onder andere de het aantal threads dat de processor tegelijkertijd kan uitvoeren. Ook de performance speetl een rol. Laat je goed adviseren. Op gathering.tweakers.net kan je echt goed advies krijgen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi,

Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Het hangt helemaal af van wat jij met de computer gaat doen. De prestaties van de processor is op veel verschillende manieren te meten. Zo is bijvoorbeeld in deze vergelijking Intel sneller met single threaded performance (programma's die maar 1 kern/thread gebruiken), maar heeft de AMD de bovenhand in programma's die zwaar leunen op multi-threaded performance. Ook hangt het heel erg af van hoe jij de computer gebruikt. Heb je veel zware programma's tegelijk draaien, dan zal de AMD wellicht iets vlotter zijn. Draai je 1 á 2 (zware) programma's tegelijk, dan zal de Intel weer wat beter zijn.

Al met al zijn beide processoren echt enorm snel en zul je al snel (bij gemiddeld gebruik) geen baat meer hebben bij de enorme kracht die ze hebben. Je kunt gemakkelijk voor een i5 gaan bijvoorbeeld, zelfs als je een gamer bent. De i7 en FX-8350 komen vooral tot hun recht in PC's met veel RAM en een zware videokaart, liefst twee.

Kies gewoon een dikke middenklasser (i5?) en koop van het geld dat je bespaart een lekker grote SSD en/of videokaart, daar heb je veel meer aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amd en intel processoren werken via een ander proces,wel kan ik je melden dat je moet letten op bijvoorbeeld de hoeveelheid cache geheugen uitgedrukt in Mb hoe meer hoe beter,ook de Ghz gigahertz is van belang hoe hoger hoebeter,vanuit jou uitleg maak ik op dat de amd processor 8 core is en de intel 4 het ligt dus er voor de hand dat de amd processor sneller zou zijn maar nogmaals kijk goed naar de specificaties van beiden partijen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is de i7 2790X,
Persoonlijk zou ik voor intel gaan ivm hitte amd staat er om bekend sneller heter te worden.
Maar inderdaad kijk naar de hoeveelheid threads.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry typfout i7 4790X
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het grote verschil tussen die twee processoren is dat de AMD veel warmer wordt dan de Intel processor. Dat komt omdat er bij de AMD 8 kernen bij elkaar zitten en bij de Intel processor maar 4. Maar de snelheden maken tussen die twee processoren niet echt verschil.

Als je wilt kijken voor een goede processor moet je kijken naar € per Ghz. De AMD is veel goedkoper per Ghz dan de Intel. Maar als je kijkt naar het vermogen per core (kern), dan is de Intel weer beter. Het ligt er aan waar jij het voor wil gebruiken

http://cpuboss.com/cpus/Intel-4790K-vs-AMD-FX-8350

Dit is een link waar de twee vergeleken worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing