Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet ik wanneer ik geheugen bij moet prikken?

Als ik naar prestaties kijk, zie ik verschillende type geheugens.
Zo is er fysiek geheugen, ok, dat weet ik, dat is het totale geheugen wat op het moederbord geprikt is.
Maar o k, hoe weet ik wanneer dit niet genoeg is? Welk geheugen is dan te laag?
Fysiek geheugen word onderverdeeld in 'in cache', beschikbaar, vrij (dit is vaak 0, of heel erg laag!), en dan heb je ook nog Kernelgeheugen dat weer onderverdeeld is in wisselbestand en niet in wisselbestand.
Nu weet ik ook wel wat wisselbestand is, dat is het gedeelte op de harde schijf, en dus langzaam, dus ik wil niet dat mijn PC daar gebruik van maak.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
581

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat valt niet zo makkelijk te zeggen. Je zult na moeten gaan hoeveel geheugen je gebruikt. Is je fysieke RAM non stop voor 90% in gebruik of zo, dan zou je er misschien aan kunnen denken om wat extra geheugen erbij te prikken. Ook kunnen bepaalde programma's meer RAM vereisen dan je nu hebt. Merk je veel vastlopers? Heb je problemen met bepaalde programma's. Algemeen advies is om op gathering.tweakers.net even advies te vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welk getal geeft aan hoeveel geheugen er in gebruik is?
ik kan het wel zien bij processen, maar dat word slechts per programma aangegeven, en heb geen zin om dat allemaal op te tellen ;-)
Ik zie wel een geschiedenis van het gebruik van het fysiek geheugen, dat wisselt ergens tussen 50% ongeveer en 905 ofzo. Waarschijnlijk is die staafdiagram daar links van de huidige stand van zaken? Dus als die meestal op 90% staat moet er geheugen bij?
Maar dat is dus niet zo, alleen soms. En waarschijnlijk weet ik ook wel de oorzaak, want ik heb vaak heel veel pagina's open. En als ik de processen bekijk, dan neemt mijn Chrome ook wel heel veel ruimte in beslag.
Maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat een paar internetpagina's zoveel ruimte in beslag nemen?? Anyway... ik kan het aan die staafdiagram zien dus?
En wat betekend die 0 bij Vrij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afhankelijk van je os kan je bij taakbeheer vinden hoeveel geheugen je in gebruik hebt. In windows 8 bijv. heb je mooie grafieken met hoeveel je in gebruik hebt. In oudere versies vind je onderin (uit mijn hoofd) ergens hoeveel fysieke ram je in gebruikt hebt. In totale MB en percentueel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding