Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je verplaatsen naar een externe harde schijf?

Hallo,
ik ben van plan om een externe SSD te kopen (rond de 200 MB/s lees- en schrijfsnelheid). Deze is veel sneller dan de HDD die ik nu heb (ongeveer 100MB/s lees- en schrijfsnelheid).

Nu is mijn vraag:
Wat kan ik allemaal verplaatsen naar die SSD?

Wat ik weet is dat je je eigen documenten (en afbeeldingen, enz.) kunt verplaatsen en programma's, maar is er meer?

De dingen die je kunt verplaatsen, mogen niet essentieel voor de pc zijn, want dan moet ik altijd die schijf mee nemen, dus ik ga mijn windows systeem niet verplaatsen.

De snelheden zijn het maximale.

Voor degene die echt willen weten, waarom ik geen interne koop en alles overzet:
Mijn pc is vrij nieuw en al dat gedoe met die kabeltjes maken me bang dat er iets mee gebeurd en ik heb maar 1 schijf ingang in mijn pc, dus overzetten wordt een probleem
(natuurlijk kan ik wel een externe en een interne schijf kopen en eerst alles kopiëren naar externe en daarna terug naar de nieuwe interne schijf, maar dat kost veel geld.)

Toegevoegd na 17 uur:
Het zijn de kabeltjes niet echt, maar dat het OS niet goed overgezet wordt en dat ik dan alle gegevens kwijt ben als ik het opnieuw moet installeren. En dan moet ik het ook opnieuw betalen.

Als ik dan toch voor een interne zou gaan (zoals in de reacties op deze vraag) hoe doe ik dat met maar 1 poort voor een harde schijf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Echt veel winst zul je dan niet behalen met je SSD. Ik heb de mijne in de pc geplaatst. Daarvoor zijn speciale houders te krijgen en je kunt van te voren de hele inhoud van je bestaande hd (moet wel op de SSD passen) bit voor bit kopiëren. Dit kan met een programma zoals paragon partition manager.

Wat wil je eigenlijk bereiken. De dingen die je kunt verplaatsen mogen niet essentieel voor de pc zijn, want dan moet je die schijf meenemen. Dat wil zeggen dat je het niet over een pc hebt, maar een laptop? Kan me moeilijk voorstellen dat je een desktop meesleept.
In dit geval is het nóg gemakkelijker de bestaande HD te vervangen door een SSD. Onderkant van laptop het passende dekseltje openen, schroefjes losdraaien van je hd en voorzichtig uit het houdertje trekken. De SSD erin en de procedure andersom starten.

Mocht je dat alles niet willen...
In dit geval kun je haast alleen maar documenten, muziek, films en foto's meenemen. En natuurlijk je backup programma's en bestanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste advies is om alleen je eigen bestanden naar de externe schijf te verplaatsen. Dat is eigenlijk ook het enige wat echt te verplaatsen is. Programma's zijn niet te verplaatsen, deze gebruiken vaak bestanden in verschillende mappen op de computer.

Nog verstandiger is om niet alleen de bestanden te verplaatsen maar ook regelmatig te back-uppen op een tweede schijf (dit kan dan gewoon een usb HDD zijn omdat die niet als werkschijf gebruikt wordt en dus niet supersnel hoeft te zijn).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing