Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Conflicterende IP-adressen router en modem, hoe op te lossen?

Beste lezer,

Gisteren heb ik een router gekocht van Asus, om specifiek te zijn, de RT-N66U, zodat mijn draadloze internetverbinding sneller zou worden.
Alleen is er een probleem; het IP-adres van de modem van tele2 is hetzelfde als die van de router, 192.168.1.1. Derhalve kan ik niet op mijn router inloggen, want mijn modem krijgt voorrang.

De internet die mijn router afgeeft is open, lees; iedereen kan hier op inloggen en dat is ten zeerste zeker niet wat ik wil.

Heb gesproken met tele2 en die zeggen dat dit een niet ondersteund probleem is en daarom niet door hun wordt opgelost. Asus zegt dat Tele2 het moet oplossen, enfin, het standaard van-het-kastje-naar-de-muur verhaal.

Wellicht weet één van jullie hoe ik alsnog op mijn router kan komen en zodanig mijn internetbeveiliging kan aanzetten?

Ik dank u bij voorbaat,

T. Haverkamp

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Router en modem even los van elkaar maken, kabeltje tussen router en laptop leggen, dan inloggen op de router en die op een ander IP adres instellen, EN ook de DHCP server van de router uitschakelen.
gvrox
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je niet op je router kan inloggen heb je 'm verkeerd aangesloten.

Normaal moet je router namelijk tussen je modem en je netwerk zitten en zou je modem onzichtbaar moeten zijn.

Je hebt het conflict dus zelf veroorzaakt. Je kan natuurlijk de dhcp-server van 1 van beiden uitschakelen en het conflict is al (grotendeels) opgelost. Maar om dan zo verder te werken met een niet correct samengesteld netwerk is ook niet de bedoeling. (correct aangesloten is het geen probleem dat beiden een dhcp-server hebben draaien. Het conflict in ip-adressen is dan enkel een probleem als je op de modem iets moet kunnen veranderen. Maar meestal kan dat wel via je provider en in feite hoeft dat niet zo vaak aangezien de belangrijkste instellingen in je router zitten. Eens geïnstalleerd moet je dus normaal niet meer aan je modem zijn. Bij je router kan dat natuurlijk wel het geval zijn.

Sluit daarom al je netwerkapparaten of switches aan op de LAN-poorten van je router en verbind de WAN-poort van de router met een LAN-poort van de modem. En dan hoef je zelfs niets meer aan de instellingen te veranderen want de modem leeft dan voortaan gescheiden van het netwerk. Je kan dan wel gewoon de router bereiken en alles naar wens instellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is geen DHCP probleem maar de beide routers hebben hetzelfde inlogadres. Zet de 2de router tijdelijk even uit en ga met een kabel in het menu van je modem als die tenminste geen draadloze routerfunctie heeft middels het adres http://192.168.1.1 Dit inlogadres kun je ergens in het menu wel veranderen in bijv. 192.168.2.1 ( ik kan hier vandaan niet zien wat het merk router is maar ergens in het menu kun je dit adres terug vinden en veranderen) Daarna moet je weer opnieuw inloggen met het nieuwe adres en kun je evt de beveiliging instellen in het daarvoor beschikbare menu. In het vervolg kun je met het nieuwe inlogadres in de modem inloggen zonder dat je gevaar loopt in je 2de router in te loggen. Als je alles ingesteld en aangepast hebt kun je de 2de router weer aanzetten. In het geval dat je de 2de router niet aan de WAN maar aan een LAN poort aan het modem hebt gekoppeld moet je van 1 van de 2 de DHCP uitzetten omdat je anders geheid een ipadresconflict krijgt.
De DHCP geeft nl de ipadressen uit en als dat door 2 routers in 1 netwerk plaatsvind zul ze op enig moment hetzelfde ipadres gaan uitgeven en dan heb je een probleem
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing