Conflicterende IP-adressen router en modem, hoe op te lossen?
Beste lezer,
Gisteren heb ik een router gekocht van Asus, om specifiek te zijn, de RT-N66U, zodat mijn draadloze internetverbinding sneller zou worden.
Alleen is er een probleem; het IP-adres van de modem van tele2 is hetzelfde als die van de router, 192.168.1.1. Derhalve kan ik niet op mijn router inloggen, want mijn modem krijgt voorrang.
De internet die mijn router afgeeft is open, lees; iedereen kan hier op inloggen en dat is ten zeerste zeker niet wat ik wil.
Heb gesproken met tele2 en die zeggen dat dit een niet ondersteund probleem is en daarom niet door hun wordt opgelost. Asus zegt dat Tele2 het moet oplossen, enfin, het standaard van-het-kastje-naar-de-muur verhaal.
Wellicht weet één van jullie hoe ik alsnog op mijn router kan komen en zodanig mijn internetbeveiliging kan aanzetten?
Ik dank u bij voorbaat,
T. Haverkamp
Ik heb eerst de router alleen op mijn computer aangesloten, en via de webinterface het IP-adres van de router veranderd naar een IP-adres binnen de range van het modem. Daarna heb ik de DHCP-server op de router uitgezet, en de router via een netwerkkabeltje in één van de LAN-poorten aangesloten op een LAN-poort van het modem. Daarna werkte alles, en kreeg ieder apparaat in het netwerk een IP-adres binnen de range van het modem toegewezen. Hoe je je DHCP-service uit moet schakelen op je router en hoe je het IP-adres moet veranderen staat in de handleiding. Zo niet, dan wel ergens op internet. Of je zoekt zelf. Hoe je er beveiliging op moet zetten, staat ook in de handleiding. Ik heb dit probleem hiermee opgelost: http://www.chip.nl/algemeen/twee-routers-een-netwerk/1940/.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.