Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

een gedeelte van mijn externe hdd moet worden geformateerd, krijg ik mijn bestanden nog terug?

Ik heb een externe schijf (verbatim) van totaal 3 tb, dat is verdeeld in 2 stukken (als je op de pc aansluit zie je 2 schijven , 1 van 2tb en 1 van 1tb) als ik hem nu aansluit opent het gedeelte van 1tb wel met de naam verbatim , maar het 2de stuk moet hij ook die naam geven, maar daar staat nu `verwisselbare schijf` en is niet toegankelijk, moet eerst geformateerd worden,
dit bericht krijg ik ook op andere computers,

hoe kan ik mijn bestanden van de (ik noem het maar even verloren schijf) nog eruit halen?
en waarom zo van de een op andere dag is een gedeelte niet meer te zien..ik heb de schijf standaard aan de pc gekoppeld en word zeer zelden afgekoppeld, ik heb nog een schijf van 4tb (2x2tb) en wil voorkomen dat hij t zelfde probleem krijgt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Wanneer je op het ontoegankelijke deel van je harde schijf nog bestanden heb staan die je nog wil redden, dan is het NIET aan te bevelen de schijf te formatteren.

Door het formatteren worden delen van de schijf overschreven waarin het bestandsmanagement is geregeld en bij een 'full-format' worden ook de bestanden zelf nog eens overschreven.

Niet doen dus !

Ga eerst aan de slag met een datarecovery tool. Op deze pagina zijn diverse gratis pakketten te vinden: http://pcsupport.about.com/od/filerecovery/tp/free-file-recovery-programs.htm
Garanties dat het lukt zijn er niet, maar niet geschoten is altijd mis.

Maak, voordat je begint ook eerst een backup van de bestanden op het deel van de schijf waar je nog wél bij kunt. Het herstellen van bestanden gaat met nogal wat 'geweld' en gokken gepaard. Het is niet uitgesloten dat het middel erger is dan de kwaal en dan wil je niet ook de huidig toegankelijke bestanden kwijt zijn. ;-)

De volgorde van akties is dus:
1) Backup maken
2) Proberen je bestanden te redden
3) En ga dan pas formatteren.
4) Lukt het formatteren niet, dan kun je er voor kiezen de hele schijf opnieuw te partitioneren en te formatteren. Daarmee is dus wel de vollédige schijf gewist !
5) Lukt zelfs dat niet, dan de schijf weggooien ! Deze is fysiek beschadigd en dat zal alleen maar erger worden. Je wil het niet nog een keer meemaken dat je belangrijke data verliest.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing