Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Einde Windows xp: over op Windows 8 of iOs (imac)?

Dit weekend willen we een andere computer ivm voldoende week einde updates Windows xp.
Eigenlijk hebben we wel genoeg van Windows en willen we een imac gaan kopen.

Maar voor ons als computerleken is het lastig de consequenties te overzien?
- kunnen we alle muziek, foto 's etc overzetten op imac. Of zijn er bestanden die de imac niet kan afspelen?
- als we office voor Mac aanschaffen, gaat het uitwisselen van bestanden van werk (Windows) naar thuis dan probleemloos?
- kunnen we oude mails overzetten?

Wie heeft de overstap al eens gemaakt en waar ben je allemaal tegen aan gelopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Je kan gewoon alle foto's filmpjes en muziek afspelen op een mac.

als je office hebt maakt dat allemaal niet uit nee je kan gewoon je documenten openen. Soms wil een externe harde schijf die van windows komt en je wil hem op de mac zetten lastig doen. je kan dan op die schijf alleen lezen en niet schrijven. zou je dat dan toch willen doen moet je hem formateren.

mac vind ik persoonlijk veel fijner is wel even wennen maar eenmaal gewend is het super!! loopt mindervaak vast en veel minder virussen. Nadeel van mac natuurlijk de prijs die voor je hardware betaald prijs is wel hoog voor wat je krijgt windows is hier goedkoper in. Toch raad ik je zeker een mac aan.. wil je meer weten hoor ik het wel..

owja nog een tip die dunne NIEUWE imac zit het werkgeheugen op de plaat gesoldeerd dus bedenk dan gelijk goed hoeveel RAM geheugen enzo je er in zet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Windows is gewoon veel goedkoper. Ik persoonlijk vind IOS een stuk onhandiger dan Windows 8. (Ik heb zelf een iMac en een pc met windows 8)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,

Ik heb zelf een pc en een Mac. Dit typ ik nu op mijn Mac. Je kan je foto's en video's gewoon overzetten op je Mac en op je Mac kun je foto's en video's dan vervolgens veel beter bewerken. Dan dat je dat op Windows zal doen. Je hebt niet eens office voor de Mac nodig om je .doc of .docx bestanden te openen dat kan pages ook. Pages zal vaak een fout melding geven, maar het bestand kan je gewoon lezen. Oude mails kan je overzetten als je gmail of een andere email dienst op het internet gebruikt. Als je Microsoft outlook gebruikt dan word het wel lastig. Zeker als je zegt dat je een echte computer leek bent zal ik een Mac kopen. Ze zijn wel een stuk duurder dan Windows, maar het gebruiksgemak licht veel hoger en dat is heel fijn als je niet veel verstand hebt van computers. Het enige nadeel aan een Mac is dat je er niet zo goed games op kan spelen. Het kan wel, maar er zijn minder games. Als je weinig waarde hecht aan games zal ik gewoon een Imac kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan beide, je kan alles probleemloos overzetten. als je media niet overgaat heb je nog honderden converters ;)

alleen is windows 8.1 een gebruikers-vriendelijker systeem naar mijn gevoel, en een heel stuk goedkoper over het algemeen, neem je toch een imac is het ook een goede keuze, het is een mooier systeem en ontwerp. ik heb de overstap wel is gemaakt, dat was toen er nog een oudere versie van office niet goed werkte met windows en imac :P nu werkt dat prima, ben nu weer terug naar windows. alleen als je ook voor je kinderen een fatsoenlijke gaming pc wilt zal ik het toch bij windows houden. een Imac is een geweldige gezamelijke pc.

groetjes minecrafterhond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Windows is het beste, en volgens mij heb je geen Office op de Apple.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De overstap MAC of Windows is eigenlijk een persoonlijkheids keuze
Wat voor type ben je ??
Een windows type ?
Een cheap veelzijdige DHZelfer ? een "tijd zat om dat eens fijn uit te vogelen" type ga voor windows. lekker op de eerste rang zitten voor minder dan je buurman.
gevoel .

Of een MAC type
Een no nonsense ,het moet werken, of ik "ontsla" je! . voor jouw zoveel anderen type , maar focus op het eindproduct werk type
(Dit type heeft wel veel geld nodig)

Praktisch gezien
Ik denk dat er weinig problemen zullen onstaan met files
mits je office er bij neemt dan zal ook je Emails database geen groot probleem zijn
Bedenk even dat als je je emails ontvangt in office op dit moment dat het eigenlijk geen doen is om dat zonder office goed te krijgen.

De overstap is best te maken mits je de centen er voor hebt
Want je ook echt nodig hebt is. om toch met windows te kunne blijven werken is
NTFS for MAC (die is essentieel ) om problemen met bijv externe NTFS schijven of usb sticks te voorkomen.
(Zoek niet naar gratis alternatieven op dat gebied dat is er gewoon weg niet)
De grootse ergernis die je bij mac hebt is dat als je iets wilt er eigenlijk maar 1 mogelijkheid is en die mogelijkheid kost altijd geld.
Mac os is wat dat betreft een stabiel systeem en zorgenvrij voor de standaard pc consument maar daar betaal je dan ook flink voor.

windows 8 is goedkoper
maar vergt gewoon iets meer van je op het gebied van computer kennis en onderhoud
maar het ligt er dus gewoon aan wat voor type je bent

Een windows gebruiker die overstapt zal nooit ontkomen aan deze frusterende frase ?
kan het niet goedkoper of anders ????? ,..............NEE
(kan je daarmee leven ?)

Een mac user die (zou) over stappen ( maar zal het niet doen. omdat hij al met handen en voeten gebonden is aan al die dure software die hij heeft aangeschaft.
of gewend is aan de luxe van niet hoeven nadenken
komt altijd deze frusterende frase tegen

"Shit heb ik daar al die jaren voor betaald ??? ik wist niet dat het ook zo kan."

maar die frase is eigenlijk theoretisch want uiteindelijk willen we allemaal dat het werkt en dat doet het wel. met beide zijn voor en nadelen. ;)
capthavoc
10 jaar geleden
Mac is superieur in veiligheid en gebruikersvriendelijkheid maar duurder.

Windows is goedkoop en is zo makkelijk of moeilijk zoals je zelf al gewend bent. Windows 7 of 8 is wel sowieso een hoop veiliger en makkelijker in gebruik dan XP.

Ik gebruik de Mac nu 25 jaar en mij krijg je niet levend achter een Windows-computer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let er wel op dat iOS iets anders is dan Mac.

iOS is iPhone/iPad/iPod/AppleTV. Dat kun je vergelijken met Android.

Mac is een tegenhanger van Windows en Linux. Linux zou ik niet aanraden aan de gemiddelde consument, tenzij je het leuk vindt om te experimenteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-alle muziek kan je afspelen (mits het mp3 is of apple formaat) de foto's kunnen als het goed is ook gewoon gelezen worden door de foto app van apple
- je kan office bestanden tussen windows computers en apple computers uitwisselen dat komt doordat het dezelfde softwaremaker heeft en dezelfde extensie
- er zijn programma's waarmee je het kan overzetten en als je mails via gmail, live (outlook, hotmail) ontvangde kan je gewoon inloggen met je account en worden je mailtjes gewoon gesynchroniseerd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing