Einde Windows xp: over op Windows 8 of iOs (imac)?
Dit weekend willen we een andere computer ivm voldoende week einde updates Windows xp.
Eigenlijk hebben we wel genoeg van Windows en willen we een imac gaan kopen.
Maar voor ons als computerleken is het lastig de consequenties te overzien?
- kunnen we alle muziek, foto 's etc overzetten op imac. Of zijn er bestanden die de imac niet kan afspelen?
- als we office voor Mac aanschaffen, gaat het uitwisselen van bestanden van werk (Windows) naar thuis dan probleemloos?
- kunnen we oude mails overzetten?
Wie heeft de overstap al eens gemaakt en waar ben je allemaal tegen aan gelopen?
XP is veilig totdat er een kwetsbaarheid gevonden wordt die nog niet bekend is. Aangezien XP al een tijdje bestaat en de laatste update net uit is zit je nog wel even goed.
Dat even kan weken zijn, maar eerder maanden.
Veel kwetsbaarheden in het verleden en dat geldt ook voor windows 8 op dit moment, worden niet door microsoft gevonden. (ook niet door Apple trouwens)
Dat zal dus binnen enkele dagen bekend worden. Net als dat het nu dagen kan duren voordat er een update uit komt.
Vergelijk het maar met een oude auto die weinig waard is, daar zet je ook geen nieuwe sloten op, terwijl die met de originele sloten eenvoudig te stelen is.
(dit is wel afhankelijk van waar de pc voor gebruikt wordt)
Als iemand nu nog XP draait ga ik er een beetje vanuit dat er niet heel veel bijzonders gebeurt, maar dat is een aanname die niet hoeft te kloppen. Met het volgende bedoel ik niks t.o.v. de vraagsteller:
Mijn tante van in de 70 maakt zich ook zorgen over de veiligheid van XP.. Het enige wat ze doet is af en toe een website bekijken en soms een email. Bankzaken geen nog gewoon met overschrijvingskaarten.
Linux is er in verschillende versies, ik heb Mint gekozen omdat dat erg op XP lijkt. Bovendien heb ik de XFCE-versie genomen, omdat ik een vrij oude computer heb en daar is die XFCE erg geschikt voor.
Zie onderstaande link. Bronnen:
- https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.