Einde Windows xp: over op Windows 8 of iOs (imac)?
Dit weekend willen we een andere computer ivm voldoende week einde updates Windows xp.
Eigenlijk hebben we wel genoeg van Windows en willen we een imac gaan kopen.
Maar voor ons als computerleken is het lastig de consequenties te overzien?
- kunnen we alle muziek, foto 's etc overzetten op imac. Of zijn er bestanden die de imac niet kan afspelen?
- als we office voor Mac aanschaffen, gaat het uitwisselen van bestanden van werk (Windows) naar thuis dan probleemloos?
- kunnen we oude mails overzetten?
Wie heeft de overstap al eens gemaakt en waar ben je allemaal tegen aan gelopen?
1.1K
1.1K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iOS is alleen voor mobiele Apple-apparaten, en niet voor computers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mac is een erg gesloten systeem. Weinig windows-gebruikers kunnen dat waarderen. Windows is ook (maar minder) gesloten.
Wil je van je vrijheid kunnen genieten, lees dan goed het antwoord van Gesp: linux-distributies zijn open systemen en afhankelijk van de gekozen distro is het net zo goed wennen als windows 8 of mac.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoveel haast heeft het niet hoor,
XP is veilig totdat er een kwetsbaarheid gevonden wordt die nog niet bekend is. Aangezien XP al een tijdje bestaat en de laatste update net uit is zit je nog wel even goed.
Dat even kan weken zijn, maar eerder maanden.
XP is veilig totdat er een kwetsbaarheid gevonden wordt die nog niet bekend is. Aangezien XP al een tijdje bestaat en de laatste update net uit is zit je nog wel even goed.
Dat even kan weken zijn, maar eerder maanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet akkoord.
Wanneer een kwetsbaarheid gevonden wordt weet je zelf niet. Als je bedoelt wanneer een kwetsbaarheid bekend raakt? Dan wordt die al maandenlang misbruikt. Het heeft dus wel haast. Nog 4 dagen. Daarna heb je 2 opties: xp vervangen of de netwerkstekker er uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkoop je pc's ofzo? ;-)
Veel kwetsbaarheden in het verleden en dat geldt ook voor windows 8 op dit moment, worden niet door microsoft gevonden. (ook niet door Apple trouwens)
Dat zal dus binnen enkele dagen bekend worden. Net als dat het nu dagen kan duren voordat er een update uit komt.
Veel kwetsbaarheden in het verleden en dat geldt ook voor windows 8 op dit moment, worden niet door microsoft gevonden. (ook niet door Apple trouwens)
Dat zal dus binnen enkele dagen bekend worden. Net als dat het nu dagen kan duren voordat er een update uit komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, wat je aangeeft is eigenlijk de reden waarom je beter voor een linuxdistro kiest. Many eyes on the code.
Maar dat wil niet zeggen dat je bij een gesloten systeem de deuren moet laten openstaan. Als je bewakingssysteem het thuis begeeft, wat ga je dan doen? Dat vervangen, een extra slot op de deur of niets doen?
Wel binnen 4 dagen gaat het bewakingssysteem van windows xp stuk.
Windows is niet anders dan andere software: je moet ze allemaal up 2 date houden wil je veilig kunnen computeren op een met internet verbonden systeem.
Nee, ik verkoop geen pc's (tenzij je dat wilt). Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je aan 4 voorwaarden moet voldoen om veilig te kunnen computeren. Al deze voorwaarden zijn als steunpilaren voor de veiligheid. Neem 1 ervan weg en de veiligheid van je systeem stuikt in elkaar. Een ondersteund besturingssysteem draagt bij tot 1 van deze pilaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, alleen voor particulieren zie ik de noodzaak nog niet.
Vergelijk het maar met een oude auto die weinig waard is, daar zet je ook geen nieuwe sloten op, terwijl die met de originele sloten eenvoudig te stelen is.
(dit is wel afhankelijk van waar de pc voor gebruikt wordt)
Vergelijk het maar met een oude auto die weinig waard is, daar zet je ook geen nieuwe sloten op, terwijl die met de originele sloten eenvoudig te stelen is.
(dit is wel afhankelijk van waar de pc voor gebruikt wordt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemde vergelijking. Ik denk wel dat de digitale informatie op de pc wat gevoeliger is dan wat je in je auto bewaart. En inbreken op een pc is ook veel makkelijker dan in een auto, die laatste is niet verbonden met een of ander netwerk. Bij die laatste zie je ook meteen de inbraaksporen.
Particulieren of niet, de noodzaak is er. Misschien moeilijk te begrijpen voor de meeste computergebruikers die zelfs niet beseffen wat ze allemaal op facebook gooien waarvan ze eigenlijk niet willen dat ook maar iemand het weet.
Wat je zeg is eigenlijk hetzelfde als: een antivirus, firewall en backupsysteem is overkill voor particulieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, daarom ligt het er ook vooral aan wat er op je pc staat en wat je ermee doet.
Als iemand nu nog XP draait ga ik er een beetje vanuit dat er niet heel veel bijzonders gebeurt, maar dat is een aanname die niet hoeft te kloppen. Met het volgende bedoel ik niks t.o.v. de vraagsteller:
Mijn tante van in de 70 maakt zich ook zorgen over de veiligheid van XP.. Het enige wat ze doet is af en toe een website bekijken en soms een email. Bankzaken geen nog gewoon met overschrijvingskaarten.
Als iemand nu nog XP draait ga ik er een beetje vanuit dat er niet heel veel bijzonders gebeurt, maar dat is een aanname die niet hoeft te kloppen. Met het volgende bedoel ik niks t.o.v. de vraagsteller:
Mijn tante van in de 70 maakt zich ook zorgen over de veiligheid van XP.. Het enige wat ze doet is af en toe een website bekijken en soms een email. Bankzaken geen nog gewoon met overschrijvingskaarten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het simpel: ja de pc staat nog in verbinding met internet dus ja windows xp op dat systeem is een probleem. Ongeacht wat je ermee doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mac is net zo open of gesloten als Windows. Er zijn geen verschillen tussen de twee in dat opzicht.
Het aanraden van Linux aan consumenten vind ik weinig geloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik gebruik zelf window 7 vind het zelf prima werken kan er goed mee gamen enz
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf al met linux gewerkt dan? Denk het niet. Ik ken veel consumenten die naar alle tevredenheid linux gebruiken. En veel andere consumenten die linux gebruiken zonder het te weten.
Windows en mac even open of gesloten? Haha, ja, het is wel waar dat microsoft steeds vaker en vaker mac probeert na te doen en zo steeds meer naar een gesloten systeem evolueert. Erg jammer natuurlijk! Zeker op de windows phone. Vandaar dat ik ben overgestapt van windows phone classic naar android (nee, niet met volle goesting).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb gisteren, gratis en voor niks, Linux geïnstalleerd (daar zit ik nu dit berichtje op te typen).
Linux is er in verschillende versies, ik heb Mint gekozen omdat dat erg op XP lijkt. Bovendien heb ik de XFCE-versie genomen, omdat ik een vrij oude computer heb en daar is die XFCE erg geschikt voor.
Zie onderstaande link. Bronnen:
- https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
Linux is er in verschillende versies, ik heb Mint gekozen omdat dat erg op XP lijkt. Bovendien heb ik de XFCE-versie genomen, omdat ik een vrij oude computer heb en daar is die XFCE erg geschikt voor.
Zie onderstaande link. Bronnen:
- https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.