Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik af van het lawaai van de processor?

De fan van mijn processor maakt sinds kort erg veel lawaai als ik een game opstart. Lijkt net een stofzuiger! Weet iemand hoe ik hier vanaf kom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
770
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak je PC eens stofvrij van binnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je zeker dat het de cpu is en niet de gpu?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@hj Wilde exact hetzelfde zeggen. Hoewel de CPU meestal ook wel gaat. Is het vooral de GPU die voluit gaat. Als je echter zo'n standaard CPU koeletje hebt, die kunnen wel eens uit balans raken. Dan moet je even een goede koeler kopen rond de 3 tientjes. Is wel een nauwkeurig werkje omdat je ook koelpasta erop moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet zeker dat het de cpu is, omdat ik de kast al had opengemaakt en het dus kon zien. Pc is nog nooit stofvrij gemaakt, dus dat eerst maar doen? Weet iemand hoe dit moet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stofvrij maken kan met een busje perslucht (kun je bij iedere computerwinkel wel kopen, en veel doe-het-zelvers hebben het ook) en stofzuiger. Wel voorzichtig doen uiteraard.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Laptop of pc. Je moet de fan en de omgeving daarvan schoon maken met een zachte borstel of stofzuigertje. Bij een laptop kun je ook voor een paar tientjes een koelingpad er onder leggen. Door de extra koeling maakt de interne fan niet te veel kabaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal komt dit doordat de fan en heatsink vol zitten met stof, hierdoor kan de fan niet optimaal meer koelen en zal hij ter compensatie harder gaan draaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding