Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat de producten van Apple (bijvoorbeeld de nieuwe iPad Air) niet onder de adviesprijs worden verkocht?

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat winkeliers bang zijn vanwege contractuele voorwaarden met betrekking tot de prijs. Op deze producten is dus momenteel geen goede marktwerking en zou dus onderzocht moeten worden door de NMA en/of ECA.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Mij is verteld dat Apple niet voor lagere prijzen hun producten verkopen aan resellers. De winstmarge zou ook ontzettend klein zijn in verhouding tot andere soortgelijke producten. Er wordt dus ook geen ruimte gegeven om te stunten met prijzen zonder zelf verlies te draaien. Winkeliers verkopen het echter omdat de vraag ontzettend groot is en ze maken winst op accessoires!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar waar de vraag groot is, blijft de prijs hoog. Daarbij mogen resellers het niet beneden de advies prijs verkopen. In boekhandel zijn er ook bij bepaalde uitgevers vastgestelde prijzen, hier wordt het product bescherming genoemd. De door jou genoemde NMA en ECA zullen hier niets aan doe omdat Apple geen prijsafspraken maakt met andere leveranciers van gelijksoortige apparaten. Dus koop het of niet! Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Apple zit in dit geval op dezelfde lijn als tasjes- en parfummakers. Wettelijk staan ze in hun recht als de de prijzen wereldwijd dicteren.
Apple hoeft niet te concurreren met zichzelf en handelt dus niet tegen de wet.
Integendeel, (illegale) import van goedkope versies zou door onze brave Douane (in opdracht van de EU) streng aangepakt worden.

Tip: als je goedkoper wilt, kies dan voor een Android of Windows Phone. Veel meer (prima) keus en daar WEL prijsconcurrentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing