Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een laptop met alleen flash geheugen oververhit raken?

ik heb een oude laptop die nogal "zwaar ademt" uit de ventilatie opening en snel uitvalt bij meerdere taken tegelijk.

nou vroeg ik me af of dit bij een laptop zonder klassieke harde schijf minder of wellicht nooit gebeurt. het viel me namelijk op dat mijn tablet nooit zwaar gaat ademen en er niet een een ventilatie opening op zit.

kan een ipad, macbook air of windows laptop zonder klassieke harddisk oververhit raken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tablet heeft een andere architectuur dan een laptop, want een tablet heeft passieve koeling, oftewel met een heel dun koelblokje, zonder ventilator. Mede doordat de tablet ook minder kracht heeft, minder stroom nodig heeft en ook doordat de tablet vaak van metaal gemaakt is, komt de interne temperatuur nooit boven de 35 graden Celcius.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

ik vermoed dat hier eerder de videokaart het probleem is ?
probeer eens speccy deze geeft goed aan welk onderdeel van de laptop te heet wordt

Tja een ssd schijf heeft geen bewegende onderdelen maar in principe heeft een videokaart dat ook niet toch komt daar warmte van af ik weet niet in hoeverre je dat dus mag vergelijken
en tja meer data over "smallere" wegen wordt altijd heter
op ipad en macbook worden meestal geen zware apps/games gedraaid lijkt mij dus blijven die meestal ruim binnen de marges

maar ook mac kunnen heet worden vooral bij video editing
(Lees meer...)
capthavoc
11 jaar geleden
De processor wordt heet, als deze flink wordt gebruikt. Dat is ook de reden waarom je laptop uitvalt.

Een iPad kan ook warm worden als je hem flink gebruikt, denk bijvoorbeeld aan spelletjes spelen.

Het help ook om je oude laptop schoon te maken, een snelle oplossing is om de stofzuiger op de ventilatie opening en ingang te zetten (wel voorzichtig).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De harddisk is niet het enige probleem.

Eventuele videokaart, chipset en vooral cpu doen leuk mee aan de warmteproductie.

Wil je je harddisk vervangen door flashgeheugen dan heet dit een ssd.

En bij een ssd hangt het er vanaf. De oudere exemplaren worden minder warm dan een harddisk. Maar de recentere exemplaren die steeds beter moeten kunnen presteren worden net weer warmer dan een klassieke harddisk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maak je pc eerst schoon.

-koop een flesje drooglucht (€2,- bij een hobbywinkel in de buurt)
-maak je ventilatie weer goed door drooglucht de stof te verwijderen.
- koop eventueel een extra ventilator als je erg veel multitaskt.

Wat je moet doen om dit te voorkomen:
-Zorg ervoor dat de ventilatie niet geblokeerd wordt door objecten oid.
-Leg je pc niet op dekens (op je bed,bank,kleed, op je schoot oid)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt helemaal. Het is ook beter om de laptop te gebruiken op een zogenoemde laptopsteun, dat is ook nog eens beter voor je rug. Zonder ventilator is de winst zo rond de 5 graden Celcius (door het gladde harde oppervlak van de laptopsteun), maar met ventilator kun je zo wel tot 40 graden Celcius winst maken, al haal je meestal maar tussen de 10 en 25 graden winst.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding