Hoe kunnen schijfproblemen verdwijnen na het gebruiken van een andere connector op het moederbord?
Een vriendin heeft een computer. Die deed ineens steeds minder: bestanden werden onleesbaar, en dat werden er geleidelijk steeds meer, tot de computer niet meer wilde starten.
Ook onder Linux (gestart vanaf een DVD) gaf de schijf problemen. Als ik bijvoorbeeld een mapje maakte en daar een bestand naartoe kopieerde, ging dat goed. Hetzelfde bestand nogmaals (onder een andere naam) naar datzelfde mapje kopiëren ging ook goed. Maar hetzelfde bestand een derde keer (onder een derde naam) kopiëren gaf grote chaos: zowel de derde kopie als de eerdere twee kopieën waren volkomen vernaggeld.
De oplossing? De datakabel van de harde schijf liep naar een zwarte connector op de hoek van het moederbord. Ik heb die datakabel losgetrokken en hem op een tweede zwarte connector aangesloten die naast de oorspronkelijke zwarte connector zat. Computer opnieuw opstarten, en alles liep weer als een zonnetje (behalve de vernaggelde bestanden dan, die bleven kapot, maar afgezien daarvan deed alles het weer prima).
Dit vond plaats in juni.
Gisteren had ze opnieuw hetzelfde probleem. De computer wilde zelfs niet meer opstarten. Ik heb toen diezelfde datakabel op een derde connector geprikt; dat was een rode connector in plaats van een zwarte, maar de kabel paste wel.
Opnieuw opstarten, en alles deed het weer. Alleen wilde Windows een nieuwe driver installeren en opnieuw gestart worden, maar daarna werkte alles weer.
Wat kan de oorzaak zijn van dit gedrag? En: hoe voorkom ik herhaling?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.