Hoe kan ik mijn schermresolutie correct instellen?
Onlangs heb ik een nieuw tft-scherm aangeschaft en het oude is doorgeschoven naar mijn andere pc.
Nieuw: iiyama ProLite XB2776QS
Oud: iiyama ProLite X2775HDS
Beide 27 inch.
Met het oude scherm gebruikte ik resolutie 2048 x 1152 en na het aansluiten van het nieuwe scherm werd er automatisch overgeschakeld naar 2560 x 1440.
Het probleem is dat deze hoge resolutie aanbevolen wordt (door zowel de documentatie als de instellingen), maar de letters op het scherm zijn mij veel te klein!
Als ik het scherm vervolgens instel op een lagere resolutie (2048 x 1152), worden de letters minder scherp, terwijl 'ClearType' wel is ingeschakeld. Ook heb ik auto-adjust geprobeerd op de monitor zelf, maar tevergeefs.
Over het algemeen is het scherm zeer helder en scherp, maar de lettertjes zijn niet prettig leesbaar. Ik ben nog best jong (twintiger) en ik draag geen bril (mijn ogen zijn nog prima).
Dit kan toch niet de bedoeling van een 27"-scherm zijn? Horen die lettertjes echt zo klein te zijn? En ben ik één van de weinigen die moeite heeft met de leesbaarheid? Of doe ik iets verkeerd?
In Windows 7 kan ik de grootte wel instellen op 125%, maar dat geldt alléén voor systeemcomponenten, niet voor bijv. websites die een font-size van 10px gebruiken.
Heeft iemand misschien nuttige tips?