Mijn externe harddisk is misschien gecrashed, wat te doen?

Ik heb een portable externe harddisk en die is misschien al gecrashed, maar ik weet het niet zeker.
Hij vraagt iedere keer of ik het wil formatteren als ik het in m'n laptop plug. Maar dat doe ik natuurlijk niet anders raak ik echt al mijn bestanden kwijt... In het begin dat die raar begon te doen liep het vast. En daarna kon ik bijna geen bestanden erop zetten. Nu heb ik het al een tijdje niet gebruik.. in de hoop dat het nog wat te redden valt.
Er staan heel veel belangrijke dingen op, zoals opdrachten van school en foto's.. Kortom allemaal bestandjes die ik dus helemaal niet kwijt wil... Ik heb een grafische opleiding gedaan en heel veel dingen gemaakt. En dan is het zonde als ik er later niet naar terug kan kijken.

Ik weet zelf niet hoe ik het kan repareren of iets.. Of is het beter om ermee naar een computer winkel te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Ik heb pas geleden een soortgelijke vraag beantwoord hier op GoeieVraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/hardware/externe-harde-schijf-werkend.407412#1417128

De reden dat externe Harddisks vaak vroegtijdig crashen zijn uiteenlopend, vaak wordt er niet zo netjes mee omgegaan. Een van de hoofdredenen is wel het "vergeten" van het netjes afsluiten van de HD voordat hij losgenomen wordt uit de USB poort.

Lees mijn eerdere antwoord maar even, dat geeft je een oplossing die wel werkt en geen geld kost! Enige kennis van zaken helpt wel hierbij, maar moeilijk is het zeker niet.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 32-jaar met Windows gewerkt en zit nu al een jaar met Ubuntu, maar gelukkig (met moeite) kon ik het bedrijf 'Piriform' herinneren. Het bedrijf staat bekend als de maker van 'CCleaner', maar de herstel-software met de naam 'Recuva' heeft ook naamsbekendheid.
Het is misschien frappant maar de 1e en de laatste keer dat ik dit 'gratis' Windows-programma gebruikte, was toen "Windows 7 x64" het nodig vond om zonder mijn opdracht..... uit zich zelf te gaan defragmenteren, dat was voor mij ook de directe reden om over te stappen naar een ander besturingssysteem/platform, Ubuntu maar dat verder ter zijde.
Van de betaalde mogelijkheden was er geen een die vooraf kon vertellen wat de 'schade' in Euro's zouden zijn, want bij alle bedrijven moest ik mijn harddisk opsturen en zou ik 'm een tijd kwijt zijn, ook naar bedrijven in Frankrijk of Groot-Brittannië. Bij geen een bedrijf kon ik met hun software de werkzaamheden zelf uitvoeren en er was geen een bedrijf die mijn kon garanderen, dat ik mijn harddisk weer in goede staat zou terug krijgen. Ik zag mijn geest (en de bestanden) al dwalen.
Gelukkig dat ik gedurende het defragmentatie proces zelf de stekker nog uit het stopcontact heb kunnen trekken, want indien OS Windows iets in de zin heeft dan stopt het niet en blokkeert het alleen haar handelen!
Driekwart van mijn muziekbestanden circa 750MB van een 1TB harddisk was gedefragmenteerd en ik was nog wel van plan dat a.k. weekend nog een totale kopie te maken op een nieuw aangeschafte usb3 harddisk (maar het leed was dus al geleden....pffff). Dat ik baalde was een beetje zacht uitgedrukt. Volgens de technische staf van Windows. Maar in bijna anderhalf jaar tijd zijn er weer veel nieuwe bedrijven in deze markt gesprongen, 'Stellar' sprong daar uit wegens hun garantie, maar met alles telt.... jij moet de keuze maken. Ik was zeer tevreden over 'Recuva' en zou het iedereen aanraden het te gebruiken, onder Ubuntu zou ik het exacte programma qua naam niet weten, maar hier is zoveel mogelijk..... ik had al veel eerder over moeten stappen; ik heb nu elke dag weer plezier in computeren.... dat was met Windows de laatste jaren langzaam weggezakt. MS Windows zegt elke nieuwe versie beter te zijn, maar je blijft bij een betaalde (Oem/business) versie nog steeds zonder ondersteuning/support en Bill Gates krijgt zo nog steeds zijn gratis testers. Gebruik 'Recuva' maar volgens de beschrijving, ik heb misschien 2MB niet teruggekregen, nou daar had ik vrede mee, suc6.