Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik mijn harde schijf formatteer, gaan eventuele virussen dan ook weg?

en verlies ik dan ook "windows" gewoon??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Niet per sé. Virussen die zich op het opslaggedeelte van de harde schijf bevinden, zul je inderdaad met formatteren wel wegkrijgen. Maar meer geavanceerde malware zoals bootsector-virussen/MBR-virussen zul je niet verwijderen met formatteren.

Redactie Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je je harde schijf formateert ben je alles kwijt dat is alles op de schijf weg ook windows dus.
12 jaar geleden
Als je windows 7 op je pc hebt staan, kun je waarschijnlijk niet eens de harde schijf formatteren. Mocht echter je virus zo hardnekkig zijn en je komt er niet van af, kun je twee dingen doen. Het ene: als je belangrijke gegevens op je hd hebt, kopiëren op een andere harde schijf of op dvd branden.
Dan: windows opnieuw installeren. Daarbij heb je de keuze om de harde schijf opnieuw te formatteren (het oude windows en virussen en alles andere is weg). Mocht je nog geen twee partities hebben, kun je deze nu maken. Voor windows en programma's heb je ongeveer 75 tot 100 gb nodig. Data zoals spellen, foto's, muziek en dergelijke op de tweede partitie. Een tweede partitie is handig, omdat je dan niet bang hoeft te zijn dat je per ongeluk alle gegevens wist.
Succes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om er zeker van te zijn dat alle eventuele virussen verwijderd worden. Start op met de opstartcd/dvd en verwijder de opstart partitie. Dit is meestal c ook wel boot genoemd. Maak de partitie opnieuw en formateer deze. Je bent dan inderdaad alles kwijt incl je virus ( sen )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedeavond, ik ben zelf ICT'er en werk dus met computers, en ik bouw ze in elkaar,
als je je computer wil formateren, ben je je virus niet kwijt!! er zijn veel virussen die in de RAM geheugen kruipen, Moederbord of Harde schijf. als Als er een virus op de harde schijf zit dan kan je je computer formateren en ben je Windows kwijt, maar ook je virus. Als de virus ergens anders zit i.p.v op je h.d. dan raak je die niet kwijt. als je dan echt je virus kwijt wil moet je waar de virus inzit dat nieuw kopen. Hopelijk heb ik je genoeg geinformeerd
Mvg
Chefke94
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing