Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom start mijn computer (met WIndows 7) de ene dag sneller op dan de andere?

Ik heb in die tussenliggende dagen:
- geen extra software geïnstalleerd
- ook geen slaapstand o.i.d. gebruikt.
- Er worden ook geen updates van Windows gedownload of geïnstalleerd (deze is uitgeschakeld)
- er wordt na het opstarten geen defragmentatie van de harde schijven uitgevoerd
- de computer hangt in een standaard thuisnetwerk.
- en de afsluitprocedure van Windows is altijd hetzelfde.

Soms is de harde schijf enorm bezig met iets wat ik niet weet. Ik kijk dan in taakbeheer welke processen nou voor vertraging zorgen maar daar kan ik geen rare zaken ontdekken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
772

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waarom de ene keer sneller dan de andere keer is eigenlijk geen zinnig antwoord op te geven behalve dat dit met een paar factoren van doen kan hebben.
Eéntje is het register deze wordt voortdurend aangepast.
Maar ook de locaties waar bepaalde bestanden staan op de harde schijf.
Bij defragmentatie worden bestanden ( jip en janneke modus aan ) mooi bij elkaar gezet zodat de data vlot gelezen kan worden, tijdens het gebruik van je systeem worden dergelijke bestanden over diverse plaatsen van de schijf weggeschreven, dat gebeurt ook met opstart bestanden.
Er zijn tooltjes die er voor zorgen dat de opstartstart bestanden vooraan komen te staan, doch echte winst haal je er niet mee uit.
Bestanden worden in de achtergrond verplaatst, herschreven, verwijdert etc.
Vandaar de verschillen............( Jip en janneke modus uit ).

Het ratelen van de harde schijf bij inactiviteit is het indexeren, dit is een voortdurend proces wat veelal plaats vind als er geen activiteit is op je computer.
Dit om hinder te voorkomen.
Defragmentatie gebeurt op de zelfde wijze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding