Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn video kaart maakt een piepje als hij een bepaalde game afspeelt, hoe kan dit?

Als ik bijvoorbeeld het spel de sims 3 afspeel of de wat zwaardere spellen zoals Skyrim, maakt mijn videokaart een één of ander raar piepje of sisje.. Weet iemand misschien hoe dat kan? Mijn videokaar is een: XFX HD7850 Double Dissipation (FX-785A-CDFC) van natuurlijk AMD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
697
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de piep constant, dan zou ik zeggen ventilator.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Inderdaad zou deze piep de ventilator kunnen zijn die mechanisch aanloopt. Is dit het geval, dan dient dit zo snel mogelijk gerepareerd te worden.

Wat ook kan zijn is dat bepaalde onderdelen niet goed vastgezet zijn, of zijn losgeraakt, waardoor deze bij bepaalde beeldfrequenties meetrillen. Dit wordt resoneren genoemd, en dat is een behoorlijk uitgebreid verhaal om helemaal uit te leggen. Maar in het kort kun je zeggen dat alles om je heen een eigen frequentie heeft waarop het meetrilt. Je kunt het een beetje vergelijken met een wasmachine. Soms bij het centrifugeren dan trilt alles mee, omdat door de combinatie van de belading, en het toerental van de motor een bepaalde beweging in gang wordt gezet die op een gegeven moment precies met de eigen snelheid van de veren en de schokbrekers meetrilt. In veel andere apparatuur, waaronder je eigen videokaart of bij tv's komt dit voor. Bij boten mag men niet op bepaalde snelheden varen omdat anders de hele boot uit elkaar trilt.

Mijn advies is: is het de ventilator niet, en stoort je die piep verder niet: laat het dan gewoon voor wat het is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding