Mijn BIOS en CPU-Z geven verschillende waarden voor NB/HT, welke moet ik geloven?
Beste vrienden van goeie vraag,
Gister ben ik begonnen met het overclock avontuur.
Na me wat ingelezen te hebben, bovenop mijn huidige kennis van computers, dacht ik dat het tijd was om mijn 2.8 Ghz processor te overclocken.
Het gaat om de AMD 1055T 2.8 Ghz, 6 cores processor.
In combinatie met het ASUS M4A78LT-M moederboord.
Er zit 8GB RAM in; PC3-10700. 1333 Mhz.
De stock cooler voor de CPU is vervangen met een degelijke afthermarket cooling, de Coolermaster Hyper 212 EVO.
Nu ben ik wat bezig geweest, maar ik krijg mijn systeem niet stabiel draaiende. Meestal krijg ik al een Bsod bij het opstarten van Windows, maar soms duurt het tot een minuut of 10 na het opstarten van Windows.
Dit is een probleem dat voortvloeit uit mijn 'Hoofdprobleem'. Namelijk dat mijn BIOS bij de Northbridge (NB)/Hyper transport(HT) 2000 Mhz aangeeft, waar CPU-Z (Software) aangeeft dat beide draaien rond de 2600 Mhz.
Hier zit een aanzienlijk verschil in, en 2000 Mhz zou volgens verschillende fora de waarde moeten zijn. Maar ik vrees dat het programma CPU-Z toch echt de juiste waarde aangeeft.
Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen, want ik weet niet welke ik nu moet geloven. En een HT van 2600 Mhz zou schadelijk kunnen zijn voor m'n systeem.
Zijn er overclockers op goeievraag.nl? En zo ja, zouden die mij misschien willen/kunnen begeleiden in mijn avontuur?
Mijn doel is om de processor van 2.8 Ghz naar ongeveer 3.6 Ghz te krijgen.
Met Vriendelijke groet,
Mark Bregman
Ik zou alleen zeggen, kijk een beetje uit want zoals je zelf zegt kan 2600 Mhz schadelijk zijn voor je systeem. Ik zet dit alleen bij reactie en niet bij antwoord omdat ik helaas de oplossing niet zou weten. Hoop dat het je gaat lukken!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.