Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke externe harde schijf haalt de grootste schrijfsnelheid?

Ik heb ongeveer 3 TB aan gegevens die ik op een externe harde schijf wil zetten. Ik ben nu op zoek naar een externe harde schijf waarnaar ik die gegevens zo snel mogelijk kan overzetten.

Ik heb de beschikking over USB 3.0, eSATA en Firewire. Ik heb echter het gevoel dat de snelheid van de interface niet zo belangrijk is, omdat het de snelheid van de externe schijf zelf is die de snelheid begrenst - maar ik weet niet zeker of dat inderdaad zo is.

Welke (of: welke soort) externe harde schijf haalt uiteindelijk de hoogste netto schrijfsnelheid, dus snelheid van interface en schrijfsnelheid van de schijf gecombineerd?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad de snelheid wordt beperkt door de traagste factor. Dus de bron HDD, of de processor, of de databus, enz. Je wilt ook 2 HDDs: 1 als backup?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ho Ho Ho. Tot nu toe was het de bus, Firewire/USB die altijd DE beperkende factor was en maakte het geen drol uit welke interne HDD (of zelfs SSD) er in een behuizing zat. Sinds USB 3.0, eSATA en FW3200 is het juist weer de HDD maar niet altijd een SSD die de beperkende factor is. Let dus goed op de snelheid van de aansluiting i.c.m. met de snelheid van de interne HDD/SSD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een losse casing+HDD al overwogen? Je koopt een HDD waarvan je er al een hebt. Duwt hem naast de andere op SATA, pompt alles over(het snelst blijft SATA). Trekt hem uit je PC, in de casing (met eSATA en USB 3.0) en klaar is kees. http://tweakers.net/categorie/686/hardeschijfbehuizingen/producten/#filter:q1YqKMpMTvXNzFOyMtBRKi5ITXbLzClJLSpWsqpWMjK3NALRZYk5SlbRSsYWhkqxtTogYVOQcC5Il5Khko5SbmIFmAWRNAFJJualgPQAdejA9JsaGAHVGptZWgCNqa0FAA Je kan dan ook nooit meer zeuren dat je niet wist wat de ingebouwde HDD was bijv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1e reactie was een reactie op je vraag niet op gdanonym.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan beschrijf ik de boodschap van jouw eerste reactie toch al in de tweede alinea van de toelichting onder de vraag? Over de losse casing + HDD:
eSATA is, voor zover ik weet, even snel als SATA. Ik zie dus niet in waarom het kopen van een losse HDD, die in de computer prikken, data overpompen, en dan de losse HDD in de behuizing plaatsen, sneller zou zijn dan het kopen van een HDD in een behuizing met eSATA-aansluiting, en dan op de normale manier (via eSATA) de data over te pompen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

volgens deze site (20 juli 2011)

http://www.bouweenpc.nl/reviews/verbatim-usb-3-0-desktop-hard-drive-2tb

Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB

"Deze Verbatim-HDD is ontegenzeggelijk de snelste externe harde schijf die we ooit getest hebben. De leessnelheid komt boven de 140MB/s uit. Ook de schrijfsnelheid is met 139MB/s nog nooit eerder vertoond. Hij verslaat zelfs de vorige testwinnaar, die nog nauwelijks de 130MB/s haalt. Ook de LaCie en Transcend halen flink lagere prestaties"

hier gaat het dus wel om een 2 TB versie. ik denk namelijk dat de keus (en daarmee een grotere onderlinge concurrentie) onder 2TB modellen groter is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding