Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

CPU koeler hapert bij opstarten ?

De CPU koeler in mijn pc hapert bij het opstarten van de pc. Gedurende de eerste +/- 10 tot 15 minuten dat de pc draait, valt de fan (onregelmatig) geheel stil maar komt ook weer op gang (normale toerental). Dit gaat zo een tijdje door en als de pc een tijdje aan staat, is het probleem weg en blijft de fan gewoon draaien. Ik heb de gehele CPU koeler al vervangen door een nieuwe maar probleem blijft.
Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?
(Probleem tot enkele weken geleden nooit gehad en niets veranderd in bios ed.)

Alvast bedankt!

Groet, Hans

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De CPU geeft zelf zijn behoefte aan koeling aan, dat blijkt uit dat vervanging van de koeler niet werkt.
Ik zou me er niet druk over maken als de computer verder niet moeilijk doet.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het koelblok is eerst nog koud en de CPU wil graag enige warmte, dit wordt tijdens het opstarten wat veel energie vergt geleverd.
Toch heb je blijkbaar een energiezuinige CPU en wordt de werktemperatuur pas na 15 minuten definitief bereikt.Vroeger dacht men, hoe koeler hoe beter maar met name inwendige weerstanden zijn temperatuurafhankelijk, ook sommige PN overgangen hebben licht temperatuurafhankelijk gedrag.

Ik vermoed dus dat de CPU exact een temperatuur wil en die wordt sneller bereikt door de fan in het begin langzamer te laten draaien of de aan-uit verhouding te wijzigen.

Het lijkt me dat de temperatuurregeling goed werkt, anders zou hij geen aan-uit verhouding of snelheidmodulatie laten zien.
Kijk bij continue draaien eens od de fan altijd even snel draait, dat verwacht ik eigenlijk wel, sommige fans zijn snelheidgeregeld maar de warmtebuffer die het koelblok vormt maakt ook de simpeler duty cycle (aan/uit verhouding)
als optie mogelijk.

Ook de CPU zelf heeft de mogelijkheid zijn temperatuur te regelen door de rekensnelheid (vroeger kloksnelheid) te veranderen.

De razend znelle mulicores hebben vaak zoveel over dat ze op hun sloffen gewoon werk aan kunnen, spelletjes met mooie graphics vergen echter veel meer....Dan kan een processor dun nog wel echt warm worden en geeft hij de koeling indien mogelijk een tandje bij of reduceert zijn rekensnelheid.

Toegevoegd na 22 minuten:
Zie reacties.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image