Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn northbridge is gebroken kan je deze repareren?

Mijn northbridge is gebroken kan je deze repareren of is nu de hele pc stuk?

Toegevoegd na 15 uur:
Mijn pc is bij de reparateur geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In theorie zou je het moederbord kunnen repareren door de gebroken banen te solderen en zo alle verbindingen weer te herstellen. Of als het niet om de verbindingen gaat, maar om de chip, zou je de chip kunnen vervangen.

In de praktijk is dat een mega priegelwerk en is een computer zo'n fijngevoelig apparaat dat een heel kleine afwijking al storingen kan veroorzaken. Je kan het moederbord dus rustig als overleden beschouwen.

De rest van de pc kan nog in orde zijn. Door het moederbord te vervangen, krijg je hem wellicht weer aan de praat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vind het knap als je je northbridge kunt breken... De chip zelf is dus gebroken?

Zo ja, dan is je moederbord niet meer te redden. Dat wordt dan een nieuw moederbord kopen. Als alleen de koeling ervan kapot is, dan kan je gewoon een nieuw koelingsblokje kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Northbridge is een chip op het moederbord. In theorie is het mogelijk dat het deze defect is, maar ik zou eerst even kijken of het niet een kwestie is van driver die 'gebroken' is.
Daar de northbridge zeer dicht bij de CPU zit. Kun je nix doen zonder dit onderdeel. CPU vervangen en northbridge vervangen is in theorie mogelijk. Repareren kan niet bij chips.

Hoe heb je gemerkt dat je northbridge defect is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verwaring was met de northbridge chip. Hier voor zijn drivers, maar daar dien je wel te gaan van een werkende situatie naar een andere werkende situatie. Vergelijkbaar met bios. Natuurlijk blijft wat Geus gezegd heeft het beste antwoord. Ik heb alleen geprobeerd om het verhaal aan te vullen.
Door de uitspraak van de reparatuur maakt het dat een hardware probleem is ook in die hoek gezocht dient te worden.
Het maakt wel uit waar in de northbridge de breuk zit.
De vraag is of het te repareren valt en niet of het betaalbaar is.
Door vervangen van onderdelen kom je een heel eind.
Er zijn computers gerepareerd waar aan de eind van de rit alles vervangen is behalve de kast.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding