Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier om er voor te zorgen dat een computer niet wil opstarten, zonder dat sabotage opvalt, en zonder de computer te slopen?

Ik moet zaterdag werken. En nu heb ik een heel erg vervelend figuur die er zaterdag ook bij is. Die gaat steeds bij mij op kantoor zitten. En weigert op zijn eigen plek te gaan zitten.

Ik kan er niets van zeggen, omdat ons kantoor 2 flexplekken heeft, dus hij mag daar zitten als hij wil. Hij zet steeds rot muziek aan en schietspellen, en ik moet daar naar mee luisteren, 10 uur lang!

Aanspreken helpt niet, dan zet hij het geluid alleen maar harder. En ik ben er inmiddels zo klaar mee.

Dat ik er eigenlijk voor wil zorgen dat de 2 computers van de flexplekken, niet willen opstarten. Maandag moeten ze het gewoon weer doen, alleen zaterdag niet.

Gegevens moeten bewaard blijven. Alleen een kabel er uit trekken gaat niet werken, zo slim is hij wel. Ik ben geen systeembeheerder, dus zo kan ik ook niks doen.

Ik heb wel een stel USB sticks beschikbaar. Kan ik daar iets opzetten zodat een PC niet kan starten?

Alle tips zijn welkom!

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

druk iets tussen de reset knop, dan blijft deze op reset steken, en krijgt hij alleen zwart beeld.

het is een flexplek, dus je "doelwit" heeft hoogstwaarschijnlijk netwerk nodig om in te loggen, trek deze een heel klein stukje los, maar wel dat hij er nog in zit, gewoon 2mm naar ahcter zegmaar, valt niet zo op.

als je lef hebt:

draai de kast open, en trek de aanknop los, meestal rood+wit draadje, met klein stekkertje waar PWR oid opstaat, wel onthouden waar hij instak natuurlijk.

haal heel die computers weg, en laat hem maar kijken met zn IT skills.. en zeg dat de automatisering er mee bezig is ofzo.

je kan ook hard 100%NL aanzetten, en meezingen, tot hij een koptelefoon opzet.

dat, of gewoon je baas aanspreken aangezien hij niet luistert..

of je baas gewoon roepen, en hem niet waarschuwen zodat de baas hem "betrapt" en hij zich niet meer wilt verschuilen in jouw veilige kantoortje waar hij lekker lomp kan doen.

niet dat jij straks aangesproken word door je baas vanwege verminderde prestaties, omdat hij zo doet, dat hij zen werk niet doet is 1 ding, maar hij zorgt ervoor dat jij met minder plezier, en mogelijk minder goed, je werk doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet dat je de functie van de aan/uit knop van de computer kan veranderen voor het uit(of juist niet) uitschakelen van pc als je de knop in drukt, misschien kan dat ook met het aanzetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon de voedings snoeren eruit halen. Of toetsten board en/of muis.
Veel makkelijker en effectiever dan aankloten met software. En maandag kan je ze gewoon weer aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat het systeem niet kan booten vanaf de harde schijf (waar Windows op staat). Hierdoor kan Windows niet opgestart worden.

Dit doe je zo:
Herstart de computer en druk voordat Windows opstart op F2 of DEL. Meestal zijn dit de toetsen om in de BIOS te komen. Vervolgens moet je afhankelijk van je systeem even zoeken naar zoiets als 'Boot order' of 'Boot Sequence'

Zoek naar de (naam van) harddisk en ga naar deze naam met de cursortoetsen. Vervolgens moet je de harddisk 'excluden', in mijn bios moet hiervoor op de 'x-toets' drukken.

Dit zorgt ervoor dat Windows niet opgestart kan worden. Als je de computer weer wilt gebruiken ga je weer naar het 'Boot menu' en druk je weer op de x-toets om de schijf weer te 'includen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe goed je bent met computers, maar ik zou in de BIOS iets veranderen. ( bij opstarten op de DEL toets drukken) Ik kan je daar verder geen tips bij geven, en het isb ook mogelijk dat de systeembeheerders bij jullie een wachtwoord op de BIOS hebben gezet. Dan werkt dit natuurlijk niet. Maar misschien een techie in je eigen omgeving die met dit idee iets kan.
Als het externe boxen zijn, heb je nog een goeie oplossing: neem een potje blanke nagellak mee en smeer een beetje op het stekkertje van de geluidsaansluiting. Even laten drogen en dan er weer in.
Nou, genoeg slechts weer doorgegeven:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing