Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gebruiken de meeste laptopfabrikanten nog steeds 5400 tpm harde schijven? Aan het geld kan het niet liggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
859
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk warmte ontwikkeling en de kans dat ze het blijven doen zal ook wat hoger liggen bij laangzaam draaiende schijven. De 7200 schijven zijn trouwens wel iets duurder, op budget modellen kan dat toch schelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las onlangs een artikel waarin op de voor- en nadelen van de 5400 rpm schijven en de 7200 rpm schijven werd ingegaan. Wat bleek? 5400 rpm schijven hadden enkele voordelen (naast alleen het lagere stroomverbruik) t.o.v. 7200 rpm schijven die de hogere prestatie van 7200 rpm schijven niet kon compenseren. Welke deze voordelen waren en in welk computertijdschrift ik het artikel heb gelezen kan ik me jammer genoeg niet herinneren. Iemand misschien het artikel ook gelezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kwam er kortweg op neer dat de andere componenten van de trage laptops vaak de bottleneck vormden en het prestatievoordeel van 7200 rpm schijven onderuit haalden. Bovendien werd betrouwbaarheid als belangrijker bestempeld dan snelheid.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De belangrijkste reden om 5400 tpm schijven te gebruiken in laptops is het energieverbruik. 5400 tpm schijven verbruiken veel minder stroom dan 7200 tpm schijven. Hierdoor wordt de batterijduur een stuk hoger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warmteproductie, trillingen en stroomverbruik van een 7200tpm schijf liggen allemaal hoger. Het is prima mogelijk om een 7200tpm schijf in een laptop te bouwen maar het heeft invloed op de koeling (bij laptops toch vaak al een achilleshiel), de laptop zal maar geluid produceren en het stroomverbruik ligt hoger. Waar nog bij komt dat 7200tpm schijven op laptop formaat inderdaad duurder zijn om te maken dan 5400tpm schijven en in een markt waar zoveel concurrentie is maakt dat wel degelijk uit. Apple produceert tegenwoordig trouwens laptops met SSD's
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen Apple.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zullen inderdaad wel meer ultrabooks zijn met ssd geheugen maar ik heb het niet gechecked.. Apple heeft de naam he :-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opslag van een HDD kan je ook gewoon geheugen noemen, ik zeg het ook nooit maar het is niet onjuist. Het is een solid state disc… oftewel een vast staande schijf… (en hier heb je gelijk - het is geen schijf, maar geheugen chips)... Wat je hier zegt ontgaat me even, het is Solid State Drive, Solid State Disc is sowieso onjuist (maar ik weet niet wat je nou probeert aan te geven dus misschien bedoelde je ook zoiets).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding