Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bouw ik een goede gaming htpc?

Ik heb een superdeluxe plasma 3D TV en wil deze als monitor gebruiken om mee te gamen. De bedoeling is dat ik een HTPC kastje in mijn tv meubel plaats en hierin een hele goede game pc bouw waarmee ik tot de max kan gamen. Liefst een core i5 of i7 processor, een hele goede (3D) videokaart, SSD schijf, etc.

Ik zit echter met het volgende: HTPC kastjes zijn klein... past hier wel een volledige videokaart in? Zo nee, wat zijn mijn alternatieven? En hoe beperk ik de warmteontwikkeling?

Wie o wie kan mij helpen met goede game pc specs ( GeForce GTX660 videokaart?) die in een HTPC past?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
695

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

dat ligt vooral aan je htpc kast, en je videokaart.

ik denk dat je met een i5, een matx mobo, videokaart, en een 2,5" schijf (ssd/hybride) al een stukje in de buurt komt, koeling van je cpu zal waarschijnlijk standaard moeten (hoewel als je alleen een 2,5" ssd en geen dvd gebruikt kan je er veel bays uit "slopen")

de 660 van nvidia is wat sneller/duurder als de 7870, maar ook een (paar) cm kleiner.. mijn specs zouden zijn, mocht ik gaan winkelen...

i5 3570k, koeler, en zuiniger dan de i5 2*** dankzij nieuwe architectuur, i7 is overkill, hyperthreading heb je niet nodig voor gaming, dus bespaar en neem de i5, maar wel de nieuwste!

als het past (weet je pas zeker als je alles hebt), corsair h80 of iets dergelijks, veel hitte in een kleine ruimte, snel afvoeren met waterkoeling op cpu helpt

asrock matx extreme 4 (100 euro, en toch veel opties)

660gtx, kleiner dan z'n amd tegenhanger, wel wat duurder.

8-16gb ram, cl 7 8, ddr3 1800

externe dvd brander, en wat usb sticks.. wie weet past een dunne dvd brander ook nog (voor laptops etc)

dan een voeding erbij passen, ga hier voor kwaliteit, dat merk je in stabiliteit en warmte. een 700 watt kwaliteitsvoeding is misschien overkill, maar dan blijft ie lekker koel en dat is handig in een kleine case

voor gamen en windows, 2.5" ssd 128gb
voor opslag en films etc, 2.5" seagate hybride 500gb

zo heb je 628gb ruimte, dat amper ruimte in je case kost) (ssd heeft geen bewegende delen, kan je overal hangen, hdd heeft wel "wat" lucht nodig.

dit is bijna wat ik zelf heb, ik heb een ander matx mobo, en de bios opties vallen me tegen, vandaar dat ik de extreme-4 aanraad.

verder heb ik zelf een fullsized kast, met een h100 en een hele stapel fans, en dankzij de grote kast kon ik voor de grotere 7870 gaan, scheelde me een paar euro

veel game plezier!

Toegevoegd na 26 minuten:
je moet trouwens wel 120fps (hz) trekken, dus soms zal je een tikkie lager moeten gaan, maar er zijn maar weinig games waar je onder onder de 100fps/hz zult gaan op hoge settings, de allerhoogste zijn te hoog gegrepen voor htpc/matx
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan hoor, ik ben aan hetzelfde bezig, ik had vroeger altijd enorme kasten met waterkoeling en alles, tegenwoordig dus matx en zo compact mogelijk.. minder is meer ;)

Andere antwoorden (1)

Dit is een hele moeilijke, je hebt een mooie plasma 3d tv en wilt op max gamen, is te doen, maar toen 3d... Ik weet niet op welke resolutie je wilt gaan spelen en over welke games we het dan hebben maar ik neem aan dat je weet dat de videokaart 2x het beeld moet renderen om het 3d effect te krijgen. laten we er vanuit gaan dat je op full hd battlefield 3 gaat spelen. dan moet jou videokaart 1920x1080x2 gaan renderen, en dit gaat een 660 niet aan kunnen, ik schat dat je dan op gemiddeld 20fps uit komt, hiervoor heb je dan echter wel een super kaart nodig als bijvoorbeeld de nvidia 680x2(SLI) of een nvidia 690 om op de hoogste settings fps te kunnen gamen. en dan heb je ook nog de koeling, standaard fans in een htpc kastje gaat de computer niet goed genoeg koelen (in full load) omdat zon kast vrij weinig lucht circulatie heeft, vooral als je hem in een kast gaat plaatsen. waterkoeling is dan ook aan te raden, maar zou in de meeste gevallen niet mogelijk zijn omdat een standaard htpc kast daar veel te klein voor is (uitzonderingen hier buiten gelaten), de processor maakt in principe niet heel erg veel uit maar een i5 is op het moment de beste kwaliteit/prijs keuze.

Kort samen gevat, je kunt wel een gaming pc maken met jou eisen maar verwacht wel een prijskaartje.

Het aller mooiste is natuurlijk als je het in een TV kast gaat modden.

Ik kan wel een pc voor je samenstellen maar dan zou ik graag het budget willen weten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
075,60,- Asrock H77 Pro4/MVP
166,00,- Intel Core i5 2300 Boxed
038,00,- Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
064,30,- OCZ ModXStream Pro 600W
067,83,- Hitachi Deskstar 7K1000.D HDS721010DLE630, 1TB
014,57,- LG GH24NS90 Zwart
162,99,- Asus ENGTX560 DCII OC/2DI/1GD5
+-------------------------------------
589.29,- totaal, Hier zit de case niet bij gerekend, je zult zelf even rond meoten internetten voor een htpc kast die een ATX moederbord ondersteunt en ten minste 2 hdd bay's heeft, een slot voor de videokaart en wat fans voor koeling. En natuurlijk randapparatuur als je dat nog niet hebt. Je hebt wel gelijk een goede moederbord, voeding, redelijke processor, en meer dan genoeg ram en opslag. De videokaart is best medium maar het is ook de bedoeling dat je deze dan gaat upgraden, heb bewust geen SSD erbij gedaan omdat deze nog best prijzig is, tenzij je zelf nog een opslag schijf hebt liggen dan kun je hem vervangen met een SSD, zelfde geld voor de cd brander/lezer, als jij deze nog hebt kun je daar op besparen. dus wat dan later nog evt. vervangen moet worden: -Videokaart
-SSD erbij
-Meer ram(optioneel, 8gb is meer dan genoeg)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding