Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De koeler van mijn laptop is kapot. Ik wil mijn laptop laten repareren, moet ik nu ook een back-up maken?

Toegevoegd na 6 uur:
De koeler is trouwens niet geheel kapot, het blaast en draait nog wel alleen het maakt veel lawaai.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als de koeler defect is kun je de laptop eigenlijk niet meer gebruiken zonder grote kans op schade aan processor en andere onderdelen.
Dus voor het maken van een back-up ben je nu te laat.
Voor het maken van back-ups moet je de laptop aanzetten en langere tijd gebruiken om de gegevens over te schrijven naar een externe HD of USB stick.
Dat kan fout gaan door oververhitting van de processor en/of voeding.

Als je de laptop voor reparatie aanbiedt moet je expliciet aangeven dat de gegevens en programma's op de HD in geen geval gewist mogen worden en dit op de reparatieopdracht laten vermelden. Zonodig vraag je of de HD er tijdelijk uitgehaald kan worden.

Overigens hoef je niet bang te zijn dat je HD wordt gewist want het vervangen van de koelfan is een relatief eenvoudige reparatie en daarvoor hoeven geen ingrepen in de HD inhoud worden gedaan.

Advies is wel als de laptop weer gerepareerd is: Maak dan regelmatig een back-up, voor het geval dat de HD er de brui aan geeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide waardevolle antwoord. De koeler is trouwens niet geheel kapot, het blaast en draait nog wel alleen het maakt veel lawaai.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem dan het risico toch maar niet, de schade is nu nog beperkt. Het wordt heel duur als ie onvoldoende koelt en de processor zich opblaast. succes en groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk risico?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het risico van nu nog een back-up maken met deze laptop. Het risico van oververhitting van de processor...

Andere antwoorden (7)

Als je een back-up van bestanden en foto's bedoeld zal ik dat zeker doen!
Als hij gerepareerd word zijn waarschijnlijk ALLE bestanden eraf, het ligt eraan wat er kapot is en wat er gedaan word.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet maar het is misschien wel verstandig om te doen. Je hoeft natuurlijk geen back-up te maken van al je bestanden (je hele computer), maar bijvoorbeeld van alleen de bestanden waarvan jij het nodig vindt.

Ik raad je daarom dus ook niet aan om een back-up te maken van je hele pc, dit omdat: Er gaat enorm veel tijd in zitten en kost ook behoorlijk wat geheugen.

Dus nogmaals een back-up van de bestanden die jij belangrijk vindt is genoeg, denk hierbij aan foto’s, Word bestanden, E-mail etc…
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker doen! Of bewaar alleen de spullen die je wil houden (bestanden..fotoos enz.) op een usb stick, portable harde schijf of dvd.

Gezien je laptop ter reparatie weg gaat is de kans gewoon heel groot dat je hem leeg terug krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd doen! Een 500gb externe hdd kost je een paar tientjes, maar bespaard je een hoop ellende. Als de koeler kapot is, is er mogelijk ook schade aan je overige hardware. Een hdd kan ook snel kapit gaan zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de anderen ook aangeven: als je de computer aanbiedt ter reparatie is het verstandig een back-up te maken van je HDD. In principe is het niet nodig hiervoor, maar ik zou het gewoon doen. En daarna regelmatig een back-up maken !!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u een PC binnen stuurt voor herstelling moet u enkel uw eigen data backuppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is sowieso verstandig regelmatig een back-up te maken van je belangrijke bestanden. Nu is de koeler kapot, de volgende keer misschien de harde schijf.

Ik vermoed trouwens dat er gewoon teveel stof in je laptop is terecht gekomen, waardoor de koeling slecht werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding