Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Maakt het, bij het vervangen van een interne harde schijf, uit met welke harde schijf je de oude harde schijf vervangt?

Ik heb namelijk een hele oude computer met een harde schijf uit 2002. (Type: WD200BB; 20GB)

De harde schijf is nu kapot en ik zou toch al wat extra geheugen bij willen hebben. Maakt het uit van welk type de "nieuwe" harde schijf is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nou en of. Niet alleen de BIOS kan z'n beperkingen hebben, maar ook het OS zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van de beturingssysteem EN de aansluitings mogelijkheden; IDE of Sata. Wat het besturingssysteem betreft, informeer even bij de computerwinkel. Wat de aansluiting betreft, kijk even waarmee hij nu is aangesloten: een brede plate kabel of een dun rood kabeltje. De laatste is sata en een stuk sneller dan IDE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze HD's kun je erin zetten. Het is nu wel duidelijk dat het om een Pata(IDE) schijf gaat. Maar dat lag ook erg voor de hand gezien het formaat van 20GB. Zou zelfs best eens kunnen dat er nooit 20GB Sata drives op de markt zijn verschenen.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/332/ata-harde-schijven.html

Eventuele beperkingen zijn op te zoeken. Wbt besturingsysteem als dat XP is met een SP geïnstalleerd hoef je je niet druk te maken alleen de allereerste versie van XP (dus nog zonder Service Pack updates) had de beperking van 137GB geloof ik.

Of je moederbord nog beperkt zou zijn is op te zoeken via de fabrikant + type nr. Maar denk niet dat dat een probleem zal zijn. En anders is er nog wel omheen te werken dmv meerdere partities.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou voor die van 160GB gaan. Die lijkt me zo'n beetje in de aanbieding te zijn en is dus nu ook goedkoper dan kleinere varianten.
http://www.cdromland.nl/productinfo/180700/Western_Digital_160GB_IDE_2MB_WD1600AABB
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing