Heeft het zin in onderstaande situatie om een gigabit router aan te schaffen?
Zoals jullie uit mijn eerdere vragen allicht hebben gemerkt, ben ik de laatste tijd wat met mijn netwerk en internetverbinding aan het rommelen. Op het lijstje van te maken keuzes staat ook de aanschaf van een nieuwe router. Nu heb ik eens bij diverse zaken lopen grasduinen en me laten 'informeren' door de verkopers. Einde van het liedje is dat ik met meer vragen dan antwoorden de winkel ben uitgegaan.
Wat is de situatie thuis: 1 desktop computer -met een 'standaard' netwerkkaart welke bedraad met een goedkope, witte, utp-kabel is aangesloten. 1 Playstation 3, welke ook met een utp-kabel (blauw, maakt dat nog wat uit?!) op mijn huidige Sitecom N-router is aangesloten. De router van dienst op dit moment schijnt draadloos tot 150 Mbps te halen -in theorie, en er zit 1 antenne in.
Verder hangen er draadloos nog twee telefoons en twee laptops aan het netwerk.
Op dit moment duwen we elkaar allemaal zo nu en dan van het netwerk af.
Wat is nu wijsheid in mijn situatie? Ga ik voor een N-router met 2 antennes en groter draadloos bereik en 300 Mbps, of ga ik voor goud, zoals een der verkopers adviseerde en smijt ik met grof geld voor een 'dual-band' gigabit router?
In het laatste geval, schiet dat wat op? De netwerkkaartjes in Playstation en Pc lijken me daar nog niet op voorbereid, en moet ik dan ook niet allemaal andere kabels gaan trekken? Haal ik met zo'n luxe router wel snelheidswinst, of is het jammer van de poen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.