Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ziet mijn computer de ene USB-staaf wel en de andere niet?

Ik heb twee USB-staven. Doe ik de ene in de computer (desktop met XP), dan ziet de computer hem, en krijgt hij een schijfletter. Haal ik die ene eruit en doe ik de andere erin, dan ziet de computer hem wel - in de zin dat hij verschijnt bij "Hardware veilig verwijderen" - maar krijgt hij geen schijfletter. Ik kan met die staaf dus niets doen.

In een andere computer (desktop met Vista) werken beide staven wel goed.

In een laptop met XP heb ik hetzelfde probleem als bij de eerstgenoemde computer: de ene staaf wordt niet gezien, de andere wel.

Hoe zorg ik dat ook die ene staaf weer wordt gezien en een schijfletter krijgt toebedeeld?

Cryofiel
15 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Voordat ik hierop verder ga wil ik je even de standaard werking van usb schijven uitleggen.

Standaard hebben de meeste mensen deze indeling:
C:\ Windows Schijf
D:\ Backup schijf
E:\ Dvd speler\Brander\Blu-ray
F:\ Optionele 2e speler

G:\ t/m Z:\ is dan nog beschikbaar als je in dit geval een usb schijf erin zou steken dan zou deze direct benaderbaar moeten zijn.

Uitzonderingen:

Als je C t/m F in gebruik hebt en een netwerkschijf hebt toegevoegd en op de onderstaande manier hebt gedaan dan krijgen de meeste mensen grote problemen met het toevoegen van een extra schijf.

C:\ Windows Schijf
D:\ Backup schijf
E:\ Dvd speler
F:\ Dvd brander
G:\ Netwerk schijf 1

!!!De usb schijf zoekt naar de eerstvolgende vrije letter "TUSSEN" de laatste driveletter (F:) en de eerste netwerkschijf (G:)!!!
Als dat niet kan dan is het niet op een normale manier mogelijk om een usb schijf te laten weergeven op je Windows machine.

Om dit soms wel te laten slagen dan zou je in de beheer opties van je schijven moeten zitten en je usb device een vaste schijfletter moeten toekennen, op deze manier zal deze schijf zich op elke pc identficeren met die toegewezen schijfletter. (Let op, dit zal niet altijd werken en als ik me niet vergis is het dan wellicht nog steeds noodzakelijk om de indeling van de schijfletters na te kijken/veranderen)

Toegevoegd na 5 dagen:
Bij deze een plaatje waar je je stationsletter en paden in XP aan kunt passen. Mocht het voor W7 nodig zijn, dan kan ik evt. ook een plaatje toevoegen.

Je kunt in deze instellingen komen door met je rechter muisknop op "mijn computer" te klikken en dan te kiezen voor "beheer/beheren/manage".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een computer onthoudt eerdere pogingen van een usb-stick... Als die succesvol was, dan herkent die hem eerder... En als het ooit eens misgegaan was, dan herkent hij dat ook en laat de volgende poging achterwege...

USB-trace op de pc zetten en dan zie je de oorzaak en wellicht een nieuwe gevolg...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Druk met de rechtermuisknop op "Deze Computer", druk op beheren. Ga vervolgens naar schijfbeheer, hier zal je een volume vinden dat geen Schijfletter heeft. Met de rechtermuisknop kun je er een letter aan koppelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
twee zaken:
1. doe ie het ook niet als je na opstarten de usb stick er als eerste instopt?
2. Wellicht moet je het programma USBMONITOR.EXE downloaden en draaien.
Als het antwoord op 1 nee is, dan zou ik mijn USB-sick maar eens op een andere pc formateren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1: Steek staaf-2 in een andere usb-poort - dus niet in de zelfde waarin staaf-1 heeft gezeten.

2: andere mogelijkheden :
Controleer ook de opmaak (formaat - formatering) van de usb stick - is dat FAT / FAT32 of zelfs anders ( NTFS )

De meeste usbsticks worden in Fat32 geformateerd aangeboden (verkocht) - maar door zelf een andere formatering te kiezen kan dit afwijken.

Zijn de sticks altijd leesbaar - krijg je nergens een leesfout? probeer ze op een andere pc ook eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing