Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe belangrijk is het licht in de kamer bij beeldschermcalibratie?

Ik heb een calibratie-apparaat gekocht om mijn beeldscherm te calibreren - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.243922 en
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.243921 .

Ik wil mijn beeldscherm 's avonds calibreren, en ook alleen 's avonds foto's bewerken - zodat ik bij het bewerken dezelfde lichtomstandigheden heb als bij het calibreren.

In de werkkamer hangt een plafonnière met daarin een spaarlamp. Die hangt schuin boven mijn hoofd, net iets achter mij, en belicht mijn beeldscherm dus van schuin boven.

Sommige websites zeggen dat er GEEN licht op het beeldscherm mag schijnen als je calibreert of als je foto's bewerkt.

De vraag:
Is mijn plafonnière nu een probleem, en moet ik die uitdoen als ik foto's bewerk, en bijvoorbeeld het licht in de aangrenzende ruimte aandoen (dat schijnt niet direct op mijn scherm)?
Of kan ik de plafonnière gewoon aanlaten, zolang ik dat maar *altijd* doe, en zijn de eventuele nadelen zo klein dat alleen een professional er last van heeft?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik weet niet welke calibratie je hebt gekocht. Maar als het goed is 'plak' je die op je scherm. Het apparaat zorgt ervoor dat er geen omgevingslicht kan binnen komen en zal die dus neutraal instellen. Of in ieder geval met zo min mogelijk last.

Daarnaast hebben sommige calibratie apparaten ook een omgevingslichtmeter en past daarbij automatisch het profiel van de monitor aan via die meting.

Dus normaal zou het geen probleem moeten zijn.

---

In de ideale situatie werk je in een daglicht situatie en dan bij bewolkt weer. Dan is je kleurtemperatuur 5500Kelvin.
Nu heb je ook daglicht tl-verlichting of van philips een daglicht peertje van 60W.

Heb je een foto afgedrukt, dan zal je die foto ook alleen op kleurechtheid kunnen beoordeling in die 5500K omgeving. Die foto zal er anders met een gewoon peertjes verlichting anders uitzien als onder een gewone tl-verlichting.

Ook hier is een grijskaart handig. Omdat je dan ook eventuele kleurzwemen op de print kunt herkennen.

---

In een ideale werkomgeving zijn naast de verlichting (5500K lampen) ook je muren van belang. Deze dienen van neutraal grijs te zijn.
Mocht er nog zonlicht binnen komen, dan dienen je gordijnen ook van neutraal grijs te zijn voorzien.

Beoordeel je een print met de afbeelding van je monitor, dan zit je met het optische verschil dat je monitor licht uitstraalt en een print het (omgevings)licht reflecteert. Hierdoor worden die twee erg moeilijk vergelijkbaar.

En dan nog het licht wat vanuit de monitor op de print terecht komt... om het weer ingewikkelder te maken.

---

Zelf ben ik nog niet op het niveau dat ik mijn hele omgeving moet ombouwen. De calibratietool maakt de kleur echter zoals het wordt geprint. Maar nog nauwkeurig kan het wel, maar heb ik niet nodig.
Om als voorbeeld te geven is zonder calibratie de rood meer richting oranje. Dus die calibratie lost een heleboel op voor me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing