Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een notebook met Wifi G adapter ombouwen naar Wifi N standaard en heeft dat zin?

Ik heb een laptop met wifi adapter die voldoet aan 802.11G standaard, maar krijg een nieuw modem/router met N standaard. Heeft het zin om de laptop om te bouwen of een wifi adapter met N standaard aan te sluiten, of zal ik geen enkel ander verschil merken dan alleen in mijn portemonnaie?

paulus811
13 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De N-standaard is iets sneller, maar het verschil 54 Mb/s (G-standaard) en tot max 300 Mb/s (N-standaards) vind je alleen terug in de theorie en op papier.

De N-standaards schijnt wel wat stabieler te zijn en als je nu een goede G-verbinding hebt, zul je hooguit een verbetering van 20% door de N-standaard bereiken.

Het ombouwen van de laptop heeft dus enkel zin als je nu een slechte verbinding en/of een snellere verbinding nodig hebt (maar verwacht er niet te veel van).

Toegevoegd na 9 minuten:
Theorie: http://www.everymac.com/systems/apple/apple-tv/apple-tv-faq/what-is-802.11n-differences-between-802.11n-802.11a-802.11b-802.11g.html

'praktijk'
http://www.wirelessforums.org/alt-internet-wireless/802-11g-vs-802-11n-33853.html

Aangezien de N-standaard een grotere bandbreedte heeft en op 5 GHz en 2,4 GHz kunnen zenden (tenminste de goeie apparaten) heb je wel een goede kans op een betere en max 2-4x snellere verbinding (onder goeie omstandigheden).

Oh, je kunt de interne Wifi adapter hooguit voor een passende N-kaart wisselen als de adapter niet op het mainboard geintegreerd is. Een USB-Adapter mer N-standaard is eerder het goedkopere alternatief dan een originele laptop specifieke adapter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De n-standaard is in de praktijk ongeveer twee keer zo snel als de g-standaard en het bereik is ongeveer twee keer zo ver.

Een n-adapter is er al vanaf € 13,50. Het is ook een goed merk met een antenne. De moeite waard om het eens te proberen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing