Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk geheugen past in mijn moederbord?

Ik heb een Asus P5B SE moederbord. Daarin zitten vier geheugenslots; in elk slot kan maximaal 2 GB worden geplaatst.

Ik heb nu 2 geheugenmodules van elk 1 GB, dus in totaal 2 GB.

Tot nu toe was dat voldoende, de computer hoefde slechts heel af en toe te swappen. Maar nu wil ik beeldbewerking gaan doen, en dan schijn je meer geheugen nodig te hebben om de snelheid erin te houden.

Hoe weet ik nu welke geheugenmodules ik erbij kan zetten? Ik lees van alles over DDR2 of DDR3 en andere types, over kloksnelheden en andere megahertzen - ik snap er niets meer van.

Kan ik bijvoorbeeld twee geheugenmodules van elk 2 GB kopen en die erbij prikken, zodat ik 6 GB heb? Of is het niet mogelijk modules van 1 GB en van 2 GB naast elkaar te gebruiken?

En waar moet ik op letten wat betreft DDR2 of DDR3, ECC, dual channel, megahertzen en meer van dat moois?

Toegevoegd na 28 minuten:

En wat is SDRAM en dergelijke, is dat iets waar ik op moet letten?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb het zelfde moederbord en je kan het beste dualchannel kopen en het moet DDR2 zijn, DDR3 gaat niet werken. Je kan 2x 2GB erbij stoppen maar het is zinloos om sneller geheugen te kopen dan dat er in zit omdat het dan toch die snelheid aan neemt. Andersom natuurlijk hetzelfde. ECC is geloof ik met extra foutcontrole.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://tweakers.net/pricewatch/238645/corsair-vs4gbkit800d2.html

800mhz is het snelst, als er 677mhz inzit en dat laat je zitten dan gaat alles op 677 draaien.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het is DDR2 SDRAM of DDR3 SDRAM, daar hoef je dus niet op te letten. Wel dat het DDR2 (SDRAM) is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Download het programma sisoft sandra en installeer het.
Kijk dan bij geheugen en zie wat er in zit. Bestel hetzelfde geheugen maar misschien 2 x 2 GB en plaats dat in de vrije sloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing